[linux] automatisch opstarten document LO in Linux Mint?

Do Aug 9 17:25:11 CEST 2018

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Thu, Aug 09, 2018 at 03:37:53PM +0200:

> Die is echter niet wat ik bedoel. Waarschijnlijk heb ik me niet duidelijk
> genoeg uitgedrukt, daarom, met excuses, nogmaals een poging en verdere
> verheldering.
>
> Wat wil ik dan wel?
> Ik kan bij het opstarten van Linux Mint automatisch, en zelfs met enige
> vertraging, een programma laten opstarten.
> Dat moet je uiteraard wel zelf instellen, maar dat is vrij gemakkelijk in
> Linux Mint: via Voorkeuren-Opstarttoepassingen
> (zo laat ik met een minuut vertraging Thunderbird vanzelf opstarten).

Ik neem aan dat u optie A bedoelt: de 'user' start de PC met de hand en
geeft zijnofhaar wachtwoord in, waarna Linux een X11 sessie start. Ik
kwam tot deze conclusie na het lezen van
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Opstartmenu

U kunt het gewenste commando toevoegen aan uw .xinitrc of een andere
dot-file. U beweert dat u in staat bent om met behulp van een programma
dat 'opstarttoepassingen' heet een programma 'Thunderbird' automatisch te
laten starten na het inloggen. Wij vermoeden dat u dan ook in staat zult
zijn om het programma 'LibreOffice' te doen starten door het aan de
lijst toe te voegen.

Als u de volledige pad-naam van het gewenste document als eerste
argument aan het commando toebeogd, zal 'office' dat bestand proberen te
openen. Voor meer informatie, type
	man libreoffice

In het bijzonder zou de --headless optie handig zijn; dan zal het
programma niets op het scherm laten zien.

> Zo zou ik ook LO kunnen laten opstarten.
> Maar..., *ik wil een specifiek document (in dit geval een spreadsheet)
> automatisch laten opstarten*.
> Maar daarvoor zie ik zelf de mogelijkheid niet in Linux Mint.
> Het zou kunnen dat je dan in Voorkeuren-Opstarttoepassingen een specifieke
> opdrachtregel moet geven (via 'Toevoegen' kun je kiezen voor een
> maar ik vermoed dat je alleen programma's kunt laten opstarten en geen
> documenten. In 'Aangepaste opdracht' rechtstreeks bladeren naar het
> bedoelde document en dat dus invullen geeft geen resultaat.

Wat betekent 'een document opstarten'? Zoiets als een vereniging oprichten?
Zoiets als een leeg schrift openen om te beginnen aan uw volgende roman?

> Vandaar mijn vraag: is dit überhaupt mogelijk, en zo ja, hoe dan?

Vandaar dat ik me afvraag wat u bedoelt en zo ja, waarom dan?

> Groet,
> Harry Harmsen
> Assen

Met vriendelijke groet,