[linux] Installatie

Di Aug 21 19:49:30 CEST 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Tue, Aug 21, 2018 at 05:45:20PM +0200:
> Hallo,
> Bedankt voor jullie tips en reacties.
> Ik zal proberen aanvullende info te leveren.
> Dit is een al wat oudere laptop van een kennis waarop W10 stond

Misschien kun je er Windows 7 op installeren:-( Ik vermoedde reeds dat
het appparaat oud zou zijn, vandaar de tip om de hardware te controleren,
in het bijzonder de harde schijf.

> Omdat de laptop trager en trager werd vroeg hij of ik iets kon doen.

Waarvan werd het apparaat steeds trager?

> Met mijn grote bek ja gezegd en daar sta ik nu
> Omdat kennis niet met linux bekend is besloot ik na info te hebben
> opgezocht de versies:
> Linux mint 17.2, 18.3 of XFce te proberen in zowel 64 als 32 bit.
> Mocht iemand een suggestie hebben dan hoor ik het graag.

Ik meen Linux Mint 18 te hebben voorgesteld, maar kies gerust een andere
distro.

> Met Rufus, unetbootin en Universeral usb installer de usb stick en/of disk
> voorzien van een Linux versie.
> Omdat de schijf leeg is heb ik zowel handmatig (gparted) partities gemaakt
> of door linux zelf de indeling laten doen.

Dit klinkt alsof u Linux gewoon kunt gebruiken op die laptop. Of heeft u
de schijf gedemonteerd en aan een andere PC gekoppeld?

> Errors tijdens installatie krijg ik niet alleen blijft hij dagen bezig met
> bestandsystemen detecteren.
> Ik zie dan in de balk dat hij wel iets doet maar sommige veranderingen????
> duren uren.

Ik meen te hebben gehoord dat Windows verschillende soorten 'balken' zou
hebben. Wij vragen ons dus af waarmee Linux (als dat niet gecrasht was)
dan bezig was en wat u hebt gedaan om tot die conclusie te komen. Dit is
geen NAS of Raspberry Pi waarop een installatie urenlang zal duren. De
meeste stappen (zoals 'bestandssystemen detecteren') zullen ofwel binnen
korte tijd klaar zijn (en dan hopelijk het gewenste resultaat leveren),
ofwel zullen ze een foutbericht (error) opleveren, ofwel zal het systeem
vastlopen en nergens meer op reageren). (het 'ps' commando is je vriend).

Tijdens de installatie wordt geen logging informatie naar de harde
schijf geschreven, maar is op het scherm te zien - wat las u??

> Ik kan niets vinden waarom het niet zou kunnen lukken om de Asus te
> installeren.

> Bepaalde drivers zijn naderhand nog wel te vinden.

Ik heb op de drivers page van de webzijde van Asus gekeken en ik kon
zo snel geen drivers voor het apparaat vinden - ook niet voor Windows.

elders las ik dat je met een beetje moeite wel X11 drivers kunt vinden
en installeren op de K50C.

Suc6,

Daniel von Asmuth

--
	Pleeg nooit zelfmoord, want daar krijg je later spijt van.