[linux] Installatie

meine trialero op gmx.com
Wo Aug 22 20:08:47 CEST 2018

>      > Dit is een al wat oudere laptop van een kennis waarop W10 stond

bij oudere machines kan je het beste downgraden. bij mij heeft dit tot
het uitproberen van FreeBSD geleid en met veel plezier en succes!

mijn belangrijkste reden was dat Linux in toenemende mate 32-bits
versies begint af te stoten, maar dat dergelijke hardware van mij nog
steeds goed werkt. inmiddels heb ik wel een HP laptop uit 2005 staan die een
aardige uitdaging vormt. Als speelgoed, niet als private
produtieomgeving.

wanneer je maw een machine hebt die je wel up-to-date wil hebben, maar
waravan je niet afhankelijk bent, raad ik je aan FreeBSD, OpenBSD oid te
proberen. op een paar kleine details na werkt alles het zelfde, het
grote voordeel is alleen, dat je na instalatie alleen een prompt krijgt
en je de rest zelf mag regelen. niks voorgebakken, geen opties die
toevallig voor jou niet belangrijk zijn, maar gewoon van scratch af
nadenken: Wat Wil Ik Nou. verder leer je heel snel heel veel CLI.

de basis met netwerkverbindingen etc doet het gewoon vanaf installatie,
dus daar heb je geen gezeur mee. programma's kiezen, X en GUI inrichten
is allemaal aan jezelf. ik kan alleen maar zeggen dat mijn vaardigheden
in korte tijd enorm verbeterd zijn en dat mijn compu nog nooit zo
stabiel gewerkt heeft (XQQ Fedora...)

als idee...

grtz

//meine