[linux] Installatie
Leon van Geel
leonvgeel op gmail.com
Di Aug 28 12:13:58 CEST 2018
Hallo,
Omdat ik mezelf zomaar niet gewonnen geef heb ik nog een vraagje.
Op de Asus windows 10 geinstalleerd en daarna men virtualbox Linux 8.3 iso
geprobeerd. Installatie verliep foutloos. Daarna dualboot geprobeerd en dat
lukte niet. Waarom in virtualbox wel en gewone installatie niet?
M.vr.gr
Leon.
Op do 23 aug. 2018 15:23 schreef Daniel C. von Asmuth <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:
> Aldus schreef Leon van Geel op Thu, Aug 23, 2018 at 02:07:05PM +0200:
> > Volgens Anneke word Linux niet ondersteund
>
> Ik ken twee dames die Anneke heten, maar ik denk dat ze geen van beiden
> van Linux hebben gehoord. Dat Asustek geen Linux support levert, schreef
> ik in het vorige bericht al.
>
> Linux wordt wel degelijk ondersteund: onder andere door Linux
> International, de Free Software Foundation, de NLLGG en de HCC.
> Niet door ASUStek, maar dat schreef ik hieronder al. Het wordt
> ook ondersteund door Microsoft (voor het eigen personeel).
>
> De grote Linux distributeurs bieden ook support aan (allicht niet
> gratis). Ik heb goede ervaring met Red Hat support.
>
> Nu wordt het tijd om u te adviseren om geen Windows™ te gebruiken.
> Als professionele Linux support een beetje prijzig is voor u,
> dan is Microsoft support onbetaalbaar. Op zijn best levert Microsoft
> support aan Asustek. Levert Asustek support aan individuele burgers??
> Zo ja, welke?
>
> De wet gaat ervan uit dat de koper van een laptop een soort contract
> heeft met de leverancier (Lees de algemene voorwaarden van de winkel)
> maar dat gaat niet veel verder dan een half jaar garantie op de
> hardware. Doorgaans hebt u bij software op vervanging van de tape,
> floppy discs of CD-ROM in het geval dat u beschadigde exemplaren ontving.
> Als de software niet deugt hebt u ongeveer evenveel garanties als een
> koper van een krant krijgt als daarin een drukfout of zelfs een
> onwaarheid in staat. Uw winkelier kan weinig anders doen dan uw laptop
> opsturen naar de importeur en in zeldzame gevallen zal de fabrikant
> de support van Microsoft Inc. inroepen en nog minder vaak zal Redmond
> met een patch komen.
>
> Wat de c't adviseert is om niet zelf patches en software updates van
> Intel of Microsoft te downloaden en te installeren, omdat die daarop
> geen garantie geven, terwijl je het kontrakt met de leverancier schendt
> door zelf me Windows te prutsen.
>
> Microsoft heeft aangekondigd te stoppen met de ondersteuning van
> Windows™, met uitzondering van de laatste drie edities of zo. Maar
> als u geluk hebt, krijgt u van sommige hardwarefabrikanten nog drivers
> voor Windows XP.
>
> Wat is dan de betekenis van 'support'? Dat komt er ongeveer op neer dat
> als u een Wintel PC hebt van 10 jaar of ouder, dat er maar weinig
> bedrijven te vinden zijn die tegen een normale prijs uw hardware zullen
> repareren en uw software zal zelden voor reparatie in aanmerking komen
> als u niet over de broncode beschikt. Waarschijnlijk heeft de Chinese
> regering inzage in de broncode van Windows gekregen om ze te kunnen
> controleren op achterdeurtjes. Het Duitse parlement heeft vragen gesteld
> over welke informatie van de gebruiker door Windows 10 naar Redmond
> wordt gestuurd.
>
> Ean daarom adviseren wij van de NLLGG allemaal verschillende Linux
> distro's - leve de keuzevrijheid - en dan die versie te nemen met
> de beste en langdurigste ondersteuning.
>
> Met vriendelijke groet,
>
>
>
> Daniel von Asmuth
>
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <https://lists.nllgg.nl/pipermail/linux/attachments/20180828/891136ac/attachment.html>
Meer informatie over de Linux
maillijst