[linux] Installatie

Di Aug 28 13:39:14 CEST 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Tue, Aug 28, 2018 at 12:13:58PM +0200:
> Hallo,
> Omdat ik mezelf zomaar niet gewonnen geef heb ik nog een vraagje.
> Op de Asus windows 10 geinstalleerd en daarna men virtualbox Linux 8.3 iso
> geprobeerd. Installatie verliep foutloos. Daarna dualboot geprobeerd en dat
> lukte niet. Waarom in virtualbox wel en gewone installatie niet?

Beste Leon,

Dat zijn twee vragen. De tweede vraag is op deze lijst al eerder
gesteld. Het is toen gebleken dat wij niet helderziend zijn. Daarna
ervoeren wij dat u erin slaagde om Windows 10 te installeren, terijl wij
vreesden dat dat ofwel zou mislukken, of dat Windows heel traag zou zijn
(vanwege de Celeron processor en het geringe geheugen). De derde vraag
is dus waarom Windows 10 het wel deed.

En dan nu het goede nieuws: Linux 4.18 is onlangs uitgekomen. Volgend
jaar komt misschien Linux 5.0. Google denkt dat u Debian 8.3 bedoelt.

De eerste vraag is moeilijk en vereist veel kennis over virtualisatie, in
het bijzonder hoe de Windows NT kernel die implementeert. Ik weet niet
zeker of die processor paravirtualisatie ondersteunt of hoe VirtualBox werkt.

Sterk versimpeld komt het erop neer dat de HyperVisor gewoon de
machineïnstructies uitvoert op uw processor in plaats van die te
simuleren of te emuleren. Linux ISO's konden op het betreffende systeem
ook booten, alleen ging er vervolgens iets mis met de installatie.
De gast kernel heeft voor de rest geen-of-weinig toegang tot de rest van
de hardware, terwijl de gastheer kernel een aantal randapparaten simuleert.
Linux draait dus in een andere omgeving, waardoor het ook anders kan
functioneren, maar over het algemeen is de kans op problemen iets kleiner.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
	Vraag:    "Hoe kan ik snel rijk worden?"
	Antwoord: "Word Formule 1 coureur. Als u sneller bent dan Max