[linux] apt werkt niet meer, WTF?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Feb 2 09:40:36 CET 2018

On Thu 01 Feb 2018, paai wrote:

> O, ze hebben gewoon de kraan dichtgezet wegens end-of-life???
>
> https://askubuntu.com/questions/998529/update-ubuntu-17-04-zesty-404-not-found
>
> Maar is er geen manier om te upgraden zonder de systeempartitie te
> overschrijven met een nieuwe versie, met al het gekloot van
> configuratiebestandenĀ  dat daarbij hoort?

Ik weet niet hoe het bij Ubuntu zit, maar bij een upgrade wordt de
systeempartitie niet zomaar "overschreven", maar worden de packages
individueel geupgrade waarbij indien config files veranderd zijn
gevraagd wordt wat ermee moet gebeuren; ik verwacht dat dat bij Debian
ook zo is. Ik doe dan meestal een diff (wat een keuze in de opties is)
en zeg dan ja vervang maar of nee vervang niet, of vanuit de diff doe ik
!vimdiff oud nieuw (de namen staan bovenaan de diff dus da's knip/plak)
en dan merge ik de aanpassingen.

Er zijn systemen die ik al 3 x een debian upgrade op losgelaten heb,
geen probleem. Een stuk minder moeite dan herinstalleren.

Paul