[linux] schijf uitlezen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Feb 13 20:52:11 CET 2018

On Tue 13 Feb 2018, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Ik heb Leons plaatje bekeken. Het bevatte een foutmelding "Kan de
> locatie niet aankoppelen".

Bijzonder ook de schrijffout "Naamloze schrijf".

> Verder lijkt het er op dat hij een GUI gebruikt onder Linux Mint.
> Dat verklaart de nietszeggende mededeling. Voor zinniger resultaten
> gebruik het 'dmesg' commando en raadpleeg syslog (tegenwoordig met
> journalctl).

Yep, grafische tools heb je in dit soort gevallen nagenoeg niks aan.

dmesg is een goeie, "fdisk -l /dev/sdc" kan ook zinvol zijn (wel root
zijn hiervoor, eigenlijk altijd als je bezig bent hardware te debuggen).
Wat zegt "mount -oro /dev/sdc /mnt"? (Het lijkt nu alsof er geen
partitietabel op zit, hoeft ook niet als ie niet bootable hoeft te zijn,
ik sla dat dan ook vaak over.)

dd if=/dev/sdc of=/tmp/sdc count=100

Daarmee worden de eerste 100 blocks van de disk in het bestandje
/tmp/sdc gekopieerd. Doe dan:

file /tmp/sdc

om te zien of het herkenbare data bevat.

Paul