[linux] off topic: hoe laat gaat de zon onder?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Feb 14 15:49:38 CET 2018

On Wed 14 Feb 2018, paai wrote:

> Misschien weet iemand hier het antwoord op de volgende vraag: hoe kun je een
> programma laten bepalen hoe laat de zon in Nederland ondergaat? Ik vind wel
> allerlei onleesbare tabellen, of ik kan het met heel veel moeite uit de
> website van het KNMI o.i.d. peuteren, maar daar moet toch een gemakkelijker
> manier voor zijn?

Ik heb ooit http://williams.best.vwh.net/sunrise_sunset_example.htm
gelezen (in 2003 volgens mijn gegevens; die bestaat niet meer...)

Daar heb ik toen een C programma van gemaakt:

http://corky.wurtel.net/~paul/sunrise-sunset.c

Googlend op die site kom ik op https://gist.github.com/Tafkas/4742250
voor een andere implementatie.

Tunable is de "zenith" berekening, hangt van diverse standaarden enzo af
(was is zonsondergang, hoe hoog sta je als je dat bepaalt enzo).

> (Achtergrond: het programmeren van een Arduino voor rolluikcontrole.).

Ik gebruik 'm inmiddels om via tasmota - bestuurde sonoff's via cron te
besturen :)

Volgens mij heeft php nu ook een ingebouwde functie voor iets
dergelijks, maar dat wil je niet op een arduino.

Paul