[linux] schijf uitlezen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Feb 16 08:31:13 CET 2018

On Wed 14 Feb 2018, Leon van Geel wrote:

> ondertussen ben ik er via recovery software achter dat de schijf een xfs
> schijf is.

Die zou gewoon met linux te mounten moeten zijn.
zfs is een ander verhaal.

> Ik schaam me diep maar ik dacht: ach met een mirror schijf hoef ik toch
> niet te back uppen

In principe niet tegen data verlies door een defecte disk.
Wel tegen data verlies door software- of gebruikersfouten.

Maar heb je al wel beide schijven geprobeerd? Kan best dat de ene schijf
het systeem plus een data partitie heeft, en de tweede alleen data.
Ook wel vreemd dat beide schijven dan tegelijk stukgegaan zouden zijn
gegaan; geeft weinig vertrouwen in de stabiliteit van de voeding.

> maar ondertussen vraag ik me ook af als ik nu een back up had wie of wat
> kan die dan uitlezen?

Dat hangt er uiteraard vanaf hoe je die backup maakt.
Ik gebruik voor al m'n backups dirvish om dagelijkse snapshots te maken.

Paul