[linux] 2 problemen

Do Feb 22 10:22:38 CET 2018

Aldus schreef Gerard Bekhuis op Thu, Feb 22, 2018 at 09:42:27AM +0100:
> Hallo Friends,
>
> ik heb hier een Dell Latitude E6500 nederlands toetsenbord.
> Ik heb hierop debian 8 32bit nederlandse versie geinstalleerd.

Interessant. Hier in Nederland zie je bijna alleen Amerikaanse
toetsenborden. De Nederlandse lay-out vind je op
http://www.corened.nl/wp-content/uploads/2012/10/keyboard10.gif

> *Probleem 1:* ondanks nederlands geinstalleerde versie, funktioneert niet
> het toetsenbord, bijv. als ik het "apestaartje wil tonen moet ik op*"Alt"
> *rechts onderaan en op *"q"* drukken en deze toetsen zijn dezelfde toetsen
> als van het duitse toetsenbord.
> Op de bureaublad-instellingen heb ik toetsenbord 105 toetsen internationaal
> ingesteld en nederlands aangegeven en us-en eruitgegooid.

En als u de laptop opnieuw opstart? Zegt die dan dat u de Duitse
indeling hebt gekozen?

Hint: er zijn aparte toetsenbord instellingen voor de Linux console en
voor het X Window Systeem.

> Probleem 2: Om draadloos met het Dell Notebook in het internet te kunnen,
> vertoonde de Dell al volgende gegevens:
> Firmware: failed to load  b43/ucode 15.fw
> Firmware: failed to load  b43/ucode 15.fw
> Firmware: failed to load  b43-open/ucode15.fw
> Firmware: failed to load  b43-open/ucode15.fw

Voor WiFi moet u aparte firmware installeren. Het kan zijn dat die niet
in de standaard repository zit.
https://www.linux.com/learn/how-install-firmware-debian-enable-wireless-video-or-sound

> Wie kan mij bij de oplossing van deze twee problemen a.u.b. helpen?
> Bij voorbaat hartelijk dank.
> Gerard Bekhuis.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth