[linux] 2 problemen

Do Feb 22 12:12:14 CET 2018

Aldus schreef jjge op Thu, Feb 22, 2018 at 11:47:33AM +0100:
> On 02/22/2018 11:12 AM, Gerard Bekhuis wrote:
> >
> Hinderlijk, die vrijwel zwarte achtergrond. Bij mij alleen te lezen als
> Print Preview. Gaat natuurlijk wel, maar is het niet handiger, gewone tekst
> mail te sturen?

Die had ik niet gezien omdat ik een xterm met witte achtergrond
gebruik. Het blijkt dat de afzender een bericht verstuurde met
MIME-attachments; één daarvan bevatte gewone tekst, de andere hetzelfde
bericht in HTML-formaat. De oude mailing lijst software gooide bijlagen
gewoon weg.

Maar Gerard heeft wel gelijk: je hebt aparte toetsenbord instelling voor
de console en voor X11, maar ook voor het BIOS. De laatste zijn aktief
tijdens het opstarten voordat de PC een besturingssysteem heeft kunnen
laden. Op mijn laptop valt er niets in te stellen in het BIOS: misschien
moet je een ander BIOS branden als je een ander toetsenbord gebruikt.

Overigens heb ik ook een Nederlands toetsenbord gehad. Dat werkte prima
en je kon gewoon tegen Linux of een ander OS zeggen dat je een US
keyboard had. Je kunt het ook gerust ombouwen naar de Duits-Duitse,
Zwitsers-Duitse, Belgisch-Duitse etc. indeling door de kapjes van de
toetsen te verwisselen. Alleen wat je typte kwam niet overeen met de
symbolen op het toetsenbord. Nederlandse schrijfmachines hadden een
eigen indeling met de lange IJ rechts van de L.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together