[linux] 2 problemen

Vr Feb 23 11:19:38 CET 2018

Aldus schreef Gerard Bekhuis op Fri, Feb 23, 2018 at 09:22:34AM +0100:
> Hallo Friends,
>
> ik heb onder Xfce instellingen toetsenbord weer ingesteld op Engels (VS)  en
> nederlands gelöscht en in synaptic moest ik nog onder libreoffice engels-us
> installeren en daarna funktioneerde de Dell zoals die door de bouwers
> geschapen is.
> Als de toetsenborden van notebooks in NL amerikaans zijn, hoe lossen jullie
> dan het schrijven van letters met een trema op?

Onder Unix gebruiken we gewoon de compose-toets:
<Compose-s-s> geeft ß.

Op de computer lijkt een umlaut op een trema net zoals een min-teken,
verbindingsstreepje, afbreekstreepje en gedachtenstreepje op elkaar
lijken.

De Umlaut komt in het Nederlands voor in namen als Kröller-Müller. Het
trema en andere Franse accenten worden vaker gebruikt. Typisch
Nederlands is de i-j-ligatuur ij, die soms als de vijfentwintigste letter
van het alfabet wordt beschouwd en door anderen als twee afzonderlijke
letters. Soms schrijft men ook 'YSVRY'.

In Noord-Duitsland komt die ligatuur ook voor in de vorm van de ÿ, maar
in het zuiden als y, terwijl ÿ in het Frans een y met trema is en in het
Cyrillisch juist een y met umlaut (uitspreken als ü).

> Het schijnt bijna dat de nederlandse samenleving steeds meer omzwengt op
> amerikaanse samenleving en misschien zelfs dan zover gaat dat NL de 51ste
> staat van Amerika wordt en Trump dan ook jullie president is?

Hier spreekt de onderklasse in hun dialekt en de bovenklasse vroeger
Frans maar sinds 1945 Engels.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth