[linux] backup maken van Windows10 partities, hoe pak je dat aan?

Di Feb 27 21:34:38 CET 2018

Ben me ervan bewust dat dit een ongewenst onderwerp is, maar toch ...

Een tijdje geleden wilde ik een notebook kopen, en mijn
keus viel op de Lenovo V110-15IAP. Het apparaat was redelijk
geprijsd (e 400 met 4GB geheugen en 500 GB disk), en er stond
Win10 op. Niet dat ik met dat laatste iets wil doen, maar
ja, het kan wel eens uitkomen een koosjere windows versie te
hebben.
Echter: een flink deel van de disk is ingepikt door Win10,
bijna de helft. Hieronder de partitieindeling, met partities
2-4 voor Win, bijna de helft.
Ik denk een shrink los te kunnen laten op partitie 3, en weet
niet of ik partitie 4 (met als inhoud "$RECYCLE.BIN  Drivers
  System Volume Information") eigenlijk wel nodig heb. Heb een
poging gedaan een backup van partitie 4 te maken met zip, maar
dat leverde niets op:
zip -r /mnt/*
	zip warning: missing end signature--probably not a zip file (did you
	zip warning: remember to use binary mode when you transferred it?)
	zip warning: (if you are trying to read a damaged archive try -F)

zip error: Zip file structure invalid (/mnt/$RECYCLE.BIN)

Iemand van jullie een idee hoe ik dit aan had moeten pakken?

Alvast hartelijk bedankt
Julien

--
-W-