[linux] backup maken van Windows10 partities, hoe pak je dat aan?

Di Feb 27 22:29:40 CET 2018

Aldus schreef Julien Michielsen op Tue, Feb 27, 2018 at 09:34:38PM +0100:
> Ben me ervan bewust dat dit een ongewenst onderwerp is, maar toch ...

Als u de discussies hebt gevolgd dan had u kunnen bedenken dat we in
Nederland liever 'psychiater' of 'therapeut' zeggen dan 'shrink':-)
Het zou in het Engels ook onbeleefd kunnen zijn.

> Een tijdje geleden wilde ik een notebook kopen, en mijn
> keus viel op de Lenovo V110-15IAP. Het apparaat was redelijk
> geprijsd (e 400 met 4GB geheugen en 500 GB disk), en er stond
> Win10 op. Niet dat ik met dat laatste iets wil doen, maar
> ja, het kan wel eens uitkomen een koosjere windows versie te
> hebben.
> Echter: een flink deel van de disk is ingepikt door Win10,
> bijna de helft. Hieronder de partitieindeling, met partities
> 2-4 voor Win, bijna de helft.

Iets weggevallen?

> Ik denk een shrink los te kunnen laten op partitie 3, en weet
> niet of ik partitie 4 (met als inhoud "$RECYCLE.BIN  Drivers
>  System Volume Information") eigenlijk wel nodig heb. Heb een

Ik weet niet of u Windows nodig hebt, maar Windows vindt het vast niet
fijn als u die partities verwijdert.

Partities met veel lege ruimte verkleinen lijkt me beter.

> poging gedaan een backup van partitie 4 te maken met zip, maar
> dat leverde niets op:
> zip -r /mnt/*
> 	zip warning: missing end signature--probably not a zip file (did you
> 	zip warning: remember to use binary mode when you transferred it?)
> 	zip warning: (if you are trying to read a damaged archive try -F)
>
> zip error: Zip file structure invalid (/mnt/$RECYCLE.BIN)
>
> Iemand van jullie een idee hoe ik dit aan had moeten pakken?

Beginnen met de handleiding te lezen:-) U probeert hierboven een aantal
Windows files te unzippen die geen ZIP archives zijn.

Er zijn verschillende back-up programma's voor Window NT. Het gratis
meegeleverde NTbackup was best bruikbaar, maar is verdwenen. Windows
Backup ondersteunt geen tape drives. U zou Veritas NetBackup kunnen
gebruiken (vast niet goedkoop) of Backup Exec.

> Alvast hartelijk bedankt
> Julien

Er is altijd een risico dat speciale files niet meekomen, zoals de
Registry (bestaat uit een aantal bestanden die 'locked' zijn wanneer
de kernel draait). U kunt ook een imaging programma gebruiken zoals
Norton Ghost of een Open Source variant.

Linux file systems zijn goed te resizen; Met Ntfsresize ook Windows
partities. Er zou een risico aan kunnen kleven. Voor dit doel werd vaak
Partition Magic gebruikt, dat ook Linux partities ondersteunt. Er is een
vrije variant op basis van gparted.

Eerst een back-up maken wordt aangeraden.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together