[linux] programmeer prrogramma

Zo Jan 14 19:32:53 CET 2018

Aldus schreef Gerard Bekhuis op Sun, Jan 14, 2018 at 05:53:04PM +0100:
> Hallo,
>
> als je bijv. wilt leren programmeren met python, biedt het zich aan naar
> www.youtube.com te gaan en daar dan aan te geven tutorial programmeren leren
> met python voor beginners.
> Voor het geval er niets in het Nederlands is, dan in elk geval in het Duits
> en ik vermoed ook in het engels.
> Er zijn heel veel goede en interessante tutorials bij youtube te vinden.
> Veel succes.
> Gerard Bekhuis

Als je Python wilt leren, dan zou ik eerst iets leren over
elektronica, dan de theorie van imperatief programmeren, dan de
theorie van object-georiƫnteerd programmeren en dan een boek over de
gewenste taal - geen video tutorial - dan is het net alsof je wilt
leren dichten als Goethe uit een taalgidsje voor toeristen.

Bedenk dat programmeertalen voor iedereen gemakkelijk aan te leren zijn
en dat programmeren moeilijk is: ook Linus Torvalds' code heeft soms een
bug - net als de hardware van Intel trouwens.

Ik heb 'Learning Python' uitgelezen (misschien dat ik er ooit nog een
programma in schrijf) van Mark Lutz van uitg. O'Reilly. Dat is meer dan
1100 pagina's en heeft jaren gekost (ik had nog andere dingen te doen).
Het legt de eenvoudige features uitgebreid uit en de ingewikkelde
slechts heel kort en maakt het je moeilijker door Python 2.6 en 3.0
uit te leggen - twee verschillende talen die verwarrend veel op elkaar
lijken.

Vandaar het advies om met een compactere taal te beginnen.

De 'Pascal user manual and report' van Jensen & Wirth is een stuk korter
en leesbaarder en dan ken je ook de hele taal.

'The C programming language' van Kernighan & Ritchie is ook gemakkelijk leesbaar,
maar voor beginners is die taal moeilijker in het gebruik. C is een opstapje voor
C++ of het nieuwe Java en Java en Python zjin stukken eenvoudiger te leren
dan C++.

Mike Perry's bewering dat "iedere programeertaal is altijd wat anders maar
men komt vaak dezelfde klassische constructies tegen komt:" geldt alleen
voor de imperatieve programmeertalen. In Pascal schrijf je een blok als
BEGIN
  a;
  b;
END

en dat kun je in Occam schrijven als
SEQ
  a;
  b;

maar Pascal heeft geen constructie vergelijkbaar met PAR (doe a, b en c
tegelijk in plaats van na elkaar). Het gebruik van pointers is
foutgevoelig, maar je moet het wel leren (de theorie valt mee);

Object-georiƫnteerde talen zijn meestal gebaseerd op imperatief
programmeren, maar er komt een stuk theorie bij over klassen en
overerving.

Ik ben vandaag bezig met SED - veel programmeertalen hebben ingebouwde
operaties om twee getallen bijelkaar op te tellen, maar deze niet,
waardoor de complete handleiding erg kort is.

Iedereen kan een appje bouwen of een flitsende website maken, maar
parallel en gedistribueerd programmeren zijn wat moeilijker. De
toekomst is vermoedelijk aan quantum computing - Microsoft heeft
daarvoor al een programmeertaal ontwikkeld.

Zalige zondag,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together