[linux] programmeer prrogramma

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jan 15 09:10:49 CET 2018

On Sun 14 Jan 2018, paai wrote:

> een 'doping' in de zin dat je er veel sneller mee kunt en dat het verslavend
> werkt...

Ik vind C ook veel meer lijken op andere talen zoals pascal, perl, php,
java dan Python. Ik vind het ook bijzonder dat nog niemand perl of php
genoemd heeft. Nu is php niet de mooiste taal, maar wel de makkelijkste
vind ik. En je kunt er snel een web dingetje mee programmeren.

Python vind ik aardig afwijken van andere talen, met z'n
indent-gevoeligheid; met COBOL moest je ook rekening houden met leading
whitespace... en wat ik van Python programma's gezien heb is het vooral
de kunst van bestaande modules aan elkaar knopen ipv. zelf wat maken.
Maar misschien ben ik wat bevooroordeeld :)

Ik gebruik dus doorgaans php voor web applicaties, perl als tekst
verwerkt moet worden, C als het een lean&mean systeemprogramma moet
zijn. Met een beetje discipline is de C memory management geen enkel
probleem, en dan schrijf je ook correcte en efficiente code.
Soms kom je met bash ook een heel eind als je iets moet maken.

Grote voordeel van java zou zijn de automatisch memory management;
overal waar ik met java applicaties te maken heb gehad is het grootste
pijnpunt altijd garbage collection geweest omdat zo'n app altijd groeit
totdat de maximaal toegestane hoeveelheid geheugen verbruikt is en
vervolgens java zich 90% van de tijd bezig is om geheuegn op te ruimen.
Je moet eens kijken op hoeveel manieren de garbage collection te tunen
is...

Paul