[linux] Omninas om zeep?

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Di Jul 3 18:40:55 CEST 2018

Hoi Hans,

On Tue, 2018-07-03 at 17:58 +0200, paai wrote:

> Ik frutsel met redelijk succes aan Arduinos en esp8266's, dus ik heb
> zo'n ding. Twee zelfs.
> Ehhh... en nu? :-)
>
> Als ik hem connect aan de Omninas USB poort, waar moet ik de TTL dan
> geleden en Korsakoff heeft intussen een hoop ravage aangericht :-)

Je denkt precies verkeerd om. De USB moet aan een andere computer, lees
een laptop of zo. En de TTL koppel je aan het Omninas main board.

> Als Busybox om zeep is, kun je zover ik begrijp ook niet meer
> inloggen, dus een prompt zal sowieso niet verschijnen.

Een prompt, kan ook die van uBoot zijn. ;-) Dat je een kernel van USB
kan booten, bijvoorbeeld. En sowieso, de kernel output zelf, kan qua
oorzaak, ook al best wat debug informatie bevatten natuurlijk.

> Er zijn trouwens een paar tot nog toe onuitgesproken aannames:
>
> 1. Ik test connectivity zonder de harde disks in de NAS.
> 2. Ik test met  'nmap -sn 192.168.178.0/24'
> 3. De usb stick is onder Linux geformatteerd naar FAT32.
>
> Ik zou best de technical service van de Omninas willen mailen, maar
> die willen het nummer van de firmware weten, dus ik weet niet of ik
> door de Cerberus van hun mailer heen kom. En als het puntje bij het
> paaltje komt kan ik best een andere NAS kopen: het is alleen irritant
> dat een dom softwareprobleem dat kastje om zeep heeft geholpen.

Daar waar het voor andere stopt, start mijn nieuwsgierigheid ;-)

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/