[linux] Omninas om zeep?

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di Jul 3 17:58:55 CEST 2018

On 03-07-18 16:05, Frans van Berckel wrote:
> Hoi Hans,

> Zie ik dat goed? Zit er een seriële poort op de hoofd print?
>
> https://www.techpowerup.com/reviews/Shuttle/KD20/5.html
>
> Speciaal voor embedded devices, heb ik een USB naar TTL interface
> liggen. Die kan je al voor een paar euro in China bestellen. Kan je
> zien, wat ie doet. En als je geluk hebt, krijg je zelfs een prompt.
>
> Met vriendelijke groet,

Ik frutsel met redelijk succes aan Arduinos en esp8266's, dus ik heb
zo'n ding. Twee zelfs.
Ehhh... en nu? :-)

Als ik hem connect aan de Omninas USB poort, waar moet ik de TTL dan
induwen om te zien wat hij doet? Een paar hersencellen lichten even op
met "VT-52", maar dat is... even kijken... zeker vijfendertig jaar
geleden en Korsakoff heeft intussen een hoop ravage aangericht :-)

Als Busybox om zeep is, kun je zover ik begrijp ook niet meer inloggen,
dus een prompt zal sowieso niet verschijnen.

Er zijn trouwens een paar tot nog toe onuitgesproken aannames:

1. Ik test connectivity zonder de harde disks in de NAS.
2. Ik test met  'nmap -sn 192.168.178.0/24'
3. De usb stick is onder Linux geformatteerd naar FAT32.

Ik zou best de technical service van de Omninas willen mailen, maar die
willen het nummer van de firmware weten, dus ik weet niet of ik door de
Cerberus van hun mailer heen kom. En als het puntje bij het paaltje komt
kan ik best een andere NAS kopen: het is alleen irritant dat een dom
softwareprobleem dat kastje om zeep heeft geholpen.

Paai