[linux] Over quooten en domme vragen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Jul 15 15:23:19 CEST 2018

On Sat 14 Jul 2018, paai wrote:

> Het is misschien een goed idee om op deze lijst toch de policy te hanteren
> dat de leden hun teksten iedere keer zo mogen presenteren als hij/zij denkt
> dat ze het begrijpelijkst zijn.

Op simpele ja/nee - achtige vragen is antwoord boven typen prima.

"Ja"
"Ga je mee lunchen?"

Da's nog te volgen.

Zodra het complevere vragen betreft, en zeker ook meerdere vragen, is
mijn ervaring dat als het antwoord bovenaan getypt wordt, men vaak niet
voorbij de 1e vraag is gekomen: Men leest die vraag, klikt op "reply",
type antwoord, klik "send".  Dat er nog meer onder staat, zoals meerdere
vragen, maar bijvoorbeeld ook toelichting op de 1e vraag, wordt vaker
dan niet niet opgemerkt. Vooral op kantoor waar men het niet snapt als
je antwoord onder of tussen de originele tekst schrijft, ervaar ik dat
heel veel. Als ik iemand een vraag stel, dan doe ik altijd m'n best om
zo compleet mogelijk te zijn, dus ook extra info erbij van "dat en dat
heb ik al geprobeerd, die heb ik ook al gevraagd maar die weet het ook
niet" en dan krijg je zeer regelmatig als 1e antwoord "heb je dat en dat
al geprobeerd" of "vraag het die maar"... Ik stuur dan altijd gewoon
terug "waarom heb je m'n 1e mailtje niet doorgelezen."...

Met mensen waar ik op de "ouderwetsche" manier mee communiceer heb ik
hier totaal geen last van. Het feit dat je je antwoord typt onder /
tussen de oorspronkelijke tekst veroorzaakt eigenlijk al dat je het
oorspronkelijke mailtje gewoon goed doorleest.

Helemaal erg is als je na 10 x heen- en weer mailen ineens een CC krijgt
van zo'n uitwisseling: dan kun je helemaal naar onderen gaan, 1e mailtje
lezen, en dan tussen alle aangehaalde signatures en disclaimers enz. een
beetje de draad probeert te achterhalen. Bij antwoorden tussen / onder
de tekst kun je gewoon bovenaan chronologisch naar beneden lezen.

Bovenaan schrijven is pure gemakszucht en enorm inefficient.
Het is volgens mij ook mede de reden dat sommige bedrijven kijken naar
het afschaffen van email voor interne communicatie.

Paul