[linux] zoek notebook zonder pondicherry memory controller

Za Jun 23 11:56:20 CEST 2018

Aldus schreef Julien Michielsen op Sat, Jun 23, 2018 at 09:58:50AM +0200:
> Ik heb ruim een jaar een Lenovo notebook gebruikt die nu weigert
> te werken. De reden van de fout: er zit een  pondicherry memory
> controller in, en die heeft een conflict met de edac geheugen-
> controle die door de kernel wordt uitgevoerd. Een paar regels
> uit dmesg van mijn notebook.

U zegt dat u het apparaat al een jaar hebt. Bovenstaande suggereert
dat het apparaat eerst wel goed heeft gewerkt. Weet u zeker dat het geen
kernel bug is?

> [...]
> Deze
> wil ik dan omruilen voor een andere notebook.  Dan moet ik er wel zeker van
> zijn dat
> die nieuwe notebook zonder een pondicherry-controller werkt, want anders
> loop ik van
> de regen in de drup. Coolblue (waar ik de notebook had gekocht) verkoopt bv.
> ook
> de Acer Aspire 3 A315-31-C440, en die lijkt equivalent aan de Lenovo
> V110-15IAP
> die ik had.  Blijft de vraag of er een pondicherry controller in zit. Iemand

Staat er in de garantievoorwaarden van Coolblue dat ze uw OS (Ubuntu?)
ondersteunen? Hebt u geprobeerd of het apparaat met Windows 10 werkt?

Als u problemen heet met Intel hardware, dan zou u iets met een ARM of
Loongson processor kunnen proberen.

https://www.aliexpress.com/item/2014-New-arrival-Free-shipping-Yilong-8089B-Loongson-CPU-inside-mini-laptop-notebook-computer-linux-pc/1849497039.html

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth