[linux] zoek notebook zonder pondicherry memory controller

Zo Jun 24 22:35:25 CEST 2018

Willem Ligtenberg schreef op 2018-06-24 05:38:
> Hoi Julien,
>
> Voor zover ik gevonden heb, zou dat geen probleem op moeten leveren.
> Zelfs dat failed to register device zou zolang je geen ECC mem hebt
> (wat bij een laptop vreemd zou zijn) geen problemen op moeten leveren.
> Kun je misschien iets meer vertellen over de symptomen? Want als het
> voorheen goed gewerkt heeft, dan lijkt het me stug dat een nieuwe
> kernel roet in het eten gooit.
>
> Vriendelijke groeten,
>
> Willem

Betreffende het nu niet meer werken terwijl het maanden lang goed is
gegaan met de laptop: zou het kunnen dat er iets met het geheugen
is veranderd, dat het vluchtige geheugen op een of andere manier
blijvend
een andere waarde heeft gekregen?  De machine lijkt van slag te zijn, ik
krijg Ubuntu 18.04 niet ge-installeerd. Dit is geschreven onder fedora
live
(van een dvd, niet ge"installeerd), dat de zelfde foutmeldingen geeft
als
ik in het vorige mailtje heb getoond (hieronder een selectie daaruit:
390.654113] EDAC pnd2: d_cr_drp0=000000000 ret=2
[  390.654114] EDAC pnd2: ECC disabled on channel 2
[  390.654115] EDAC pnd2: Failed to register device with error -22.
[  390.919430] intel_rapl: Found RAPL domain package
[  390.919434] intel_rapl: Found RAPL domain core
[  390.919437] intel_rapl: Found RAPL domain uncore
[  390.919439] intel_rapl: Found RAPL domain dram
), maar toch rustig verder gaat.

Betreffende de tweede regel (ECC disabled on channel 2): er zit geen ECC
geheugen in mijn notebook: die dimms zijn te groot om erin te passen, en
dat is dus geen oplossing voor mijn systeem.  Om toch met mijn notebook
te kunnen werken ga ik er morgen mee terug naar coolblue, met het
verzoek
de MS Win-10 er terug op te zetten.  De huidig erop staande
MS-Win-versie
doet het niet meer, en ben ik ook kwijt uit de opstart-opties. Met
Win-10
kan ik libreoffice en firefox draaien, en andere linux-programmas kan ik
probleemloos draaien op een desktop (met een ouder moederbord van voor
de pondicherry tijd).  Ik hoop dat de mensen bij Intel die EDAC-linux
hebben geschreven (Tony Luck e.a.) een patch willen schrijven voor het
probleem dat naar voren komt onder ubuntu en ook onder fedora (hier
boven: "EDAC pnd2: Failed to register device with error -22" De lieden
van Intel hebben het voordeel dat ze de hardware kennen als geen ander:
de pondicherry controller is door het bedrijf ontwikkeld.
Dit is wat ik erover kan schrijven.  Ik begrijp er niet al te veel van,
en kan niet veel meer dan vragen stellen.
mvg
Julien
--
Julien Michielsen