[linux] zoek notebook zonder pondicherry memory controller

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jun 25 12:17:45 CEST 2018

On Sun 24 Jun 2018, Julien Michielsen wrote:

> Betreffende het nu niet meer werken terwijl het maanden lang goed is
> gegaan met de laptop: zou het kunnen dat er iets met het geheugen
> is veranderd, dat het vluchtige geheugen op een of andere manier blijvend
> een andere waarde heeft gekregen?  De machine lijkt van slag te zijn, ik

Lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Ik denk dat nu je een probleem hebt, je op zoek gaat naar meldingen en
fouten ziet, die mogelijk altijd vanaf het begin gelogd worden. Linux
heeft ondersteuning voor vreselijk veel en diverse hardware, en om alles
te kunnen ondersteunen moet soms gewoon geprobeerd worden of iets lukt.
Als de hardware ondersteuning toevallig voor een onderdeel ontbreekt dan
krijg je inderdadd fouten in de kernel log, maar dat betekent niet dat
dat ook maar een heel klein beetje uitmaakt.

Het lukt je blijkbaar wel om deze kernel meldingen te bekijken, heb je
die allemaal van het scherm overgeschreven? Of start het systeem toch
wel op waarna je kunt inloggen?

> krijg Ubuntu 18.04 niet ge-installeerd. Dit is geschreven onder fedora live

Probeer dan een oudere versie.

> (van een dvd, niet ge"installeerd), dat de zelfde foutmeldingen geeft als
> ik in het vorige mailtje heb getoond (hieronder een selectie daaruit:
> 390.654113] EDAC pnd2: d_cr_drp0=000000000 ret=2
> [  390.654114] EDAC pnd2: ECC disabled on channel 2
> [  390.654115] EDAC pnd2: Failed to register device with error -22.
> [  390.919430] intel_rapl: Found RAPL domain package
> [  390.919434] intel_rapl: Found RAPL domain core
> [  390.919437] intel_rapl: Found RAPL domain uncore
> [  390.919439] intel_rapl: Found RAPL domain dram
> ), maar toch rustig verder gaat.

Dus blijkbaar zijn die meldingen niet erg...

> Betreffende de tweede regel (ECC disabled on channel 2): er zit geen ECC
> geheugen in mijn notebook: die dimms zijn te groot om erin te passen, en

Zo werkt dat niet.
De geheugen controller (cq CPU) moet uberhaupt ondersteuning hebben voor
ECC. Op een laptop is met 99% zekerheid die ondersteuning niet aanwezig.
Oftwel die melding is gewoon een constatering, niks aan de hand.

> dat is dus geen oplossing voor mijn systeem.  Om toch met mijn notebook
> te kunnen werken ga ik er morgen mee terug naar coolblue, met het verzoek
> de MS Win-10 er terug op te zetten.  De huidig erop staande MS-Win-versie
> doet het niet meer, en ben ik ook kwijt uit de opstart-opties. Met Win-10
> kan ik libreoffice en firefox draaien, en andere linux-programmas kan ik
> probleemloos draaien op een desktop (met een ouder moederbord van voor
> de pondicherry tijd).  Ik hoop dat de mensen bij Intel die EDAC-linux

WAt is toch die fixatie van jou op die pondicherry?

Paul