[linux] Probleem met Virtualbox.

meine trialero op gmx.com
Wo Mrt 7 21:46:20 CET 2018

On Wed, Mar 07, 2018 at 04:08:32PM +0100, Gerard Bekhuis wrote:
> Hallo Friends,
>
> ik heb twee computer: 1 tower en 1 Notebook.
> Op beide computers heb ik debian 9 64bit geinstalleerd en daarin bij
> beiden een virtualbox 5.2.8.
> In de virtualbox heb ik als gastsysteem WIN 10 64bit geinstalleerd.
> 1. Probleem bij beide computers: er zijn geen guest-additions 5.2.8. die
> ik in windows installeren kan, wat anders altijd mogelijk was.

de guest additions moet je volgens mij op je Debian host VB installeren,
die zorgt er voor dat de guest (W10) bijvoorbeeld de USB-poorten van je
host kan gebruiken. VB had altijd een menu waarmee je dat kon downloaden
en direct kon aanzetten.

mijn ervaring is dat niet alle componenten van een nieuwe VB versie
altijd direct voorhanden zijn. ik weet niet of dat hier speelt. dat was
o.a. wel een reden voor mij om virt-manager en qemu te gaan gebruiken.

> 2. Probleem: In de virtualbox op mijn notebook kan ik bovendien
> plotseling niet meer in het internet, ofschoon ik aan de instellingen
> niets veranderd heb.

de guest die je in VB draait heeft een ander MAC en/of IP
adres dan de host en dat wat je virtuele machine (guest) gebruikt kan door
je router geblokkeerd worden. dat is een kwestie van je router
instellingen of logging bekijken en aanpassen. voor je VB niet hetzelfde IP
adres gebruiken als de host, anders kan die niet meer het internet op.

succes!

//meine