[linux] Probleem met Virtualbox. Networking

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Mrt 9 08:53:23 CET 2018

On Thu 08 Mar 2018, Gerard Bekhuis wrote:

> sorry, mij is niet helemaal duidelijk wat ik met al die verschillende
> kommandos doen moet.
> Kan iemand mij a.u.b. step by step verklaren wat ik in welke volgorde doen
> moet?

Hierboven staat dus dat de netwerkverbinding van de virtualbox omgeving
verbonden is via een bridge aan interface enp4sO. Terzijde: dat kan een
bedrade interface of een draadloze; dit is een nieuwe benamingsconcept
wat aangeeft op welke bus / slot de hardware aangesloten is. Deze
verandert nooit tussen reboots (wat wel mogelijk was met de oude ethX
benaming).

Om dus te achterhalen hoe de wifi interface heet, moet je in de command
line ingeven:

ip a

Die laat per interface het adres zien. Jij kan dan zo zien welk
interface in jouw "gewone" netwerk zit.

Alternatief is:

ip route get 8.8.8.8

Dat laat zien hoe jouw systeem denkt dat IP adres 8.8.8.8 te bereiken
is, dat geeft dan iets als:

8.8.8.8 via 10.75.128.254 dev eth0  src 10.75.128.137

Hieruit blijkt dat de default interface hier eth0 is. In mijn geval zou
ik dus die bridge in virtualbox van enp4s0 naar eth0 moeten veranderen.

Paul