[linux] Root - Access Control List & File System Symbol "+"

Za Mrt 10 17:24:26 CET 2018

Aldus schreef lnx op Sat, Mar 10, 2018 at 11:44:39AM +0100:
> [...]

Ik heb geen ID.

Als je device gemount is op /media/opa/looydata dan is de partent
directory /media/opa en dat die directory een ACL heeft is niet zo
belangrijk en ook wel mogelijk als het om Ext4 of zo gaat.

Het vreemde is dat als ik doe
# /mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/win

dat dan /mnt/win en alles eronder rwxrwxrwx permissies krijgt en de
eigenaar en grep op 'root' komen te staan. NTFS ondersteunt weliswaar
Windows ACLs (die iets verschillen van POSIX ACLs), maar ik heb nog niet
meegemaakt dat Linux de toegangsrechten van NTFS file systems
ondersteunt. Hoe kan de Linux kernel bijvoorbeeld de eigenaar van een
bestand (Windows SID) vertalen naar zijn eigen UID? (zodat het Windows
account genaamd 'Fred' wordt vertaald naar een Linux account genaamd
'fred')

> [...]
>
> (Vriendendienst en verdere ergenis ((*&$^&#!@!@ over hoe, wat en waarom
> zal ik je maar besparen.)
>

> Bij het doen van bovenstaande 'GUI-mount' is dit het resultaat:
>
> $ mount | grep looydata
> /dev/sdc1 on /media/opa/looydata type fuseblk
> (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)

> Het is niet mogelijk om bij het aanmaken van een bestandssysteem aan te
> geven dat ACL van toepassing is tenminste de man-pages van mkntfs of
> mke2fs geven hier geen uitsluitsel over.

Heel eenvoudg:
-NTFS: heeft ACLs
-FAT: heeft geen ACLs
-EXT4: ondersteunt ACLs als optie

> Een USB-stick met een filesysteem van het type FAT(32) is recht toe
> recht aan en zal geen problemen geven bij het mounten maar een USB-stick
> met daarop NTFS 'verziekt' op een of andere manier de zaak.

Juist wel interessant. Op Windows merkte ik dat de C:\Windows\ directory
voor iedereen helemaal open stond. Ik heb dat beveiliging toen verbeterd
dor mijn acount eigenaar te maken en vervolgens de ACLs op die tree zo
te zetten dat leden van de 'Administrators' groep geen toegang kregen.
Leden van de group 'Backup Operators' in Windows kunnen toegang krijgen
tot alle bestanden - 'Administators' niet.

> Klopt maar eigenlijk wil ik dat die ACL (File System Symbol "+") pro-
> blematiek bij het mounten van een USB-stick met daarop NTFS niet naar
> voren komt.

En wat is het probleem nu precies? Kun je het niet gewoon ondervangen
met de juiste opties voor het 'mount' commando?

> Vraag mijn eigen af of USB-sticks en microSD-cards uberhaupt wel
> geschikt zijn om NTFS geformateerd te kunnen worden laat staan in een
> Linux systeem probleemloos te mounten zijn.

Ik geloof niet dat ik de vraag helemaal begrijp. Klinkt theologisch.
Misschien moet je je USB sticks voortaan bij Aple kopen. Die zijn
duurder, dus zullen ze wel geschikt zijn.

> In ieder geval bedankt.
> Fred

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth