[linux] Root - Access Control List & File System Symbol "+"

lnx lnx op kpnmail.nl
Za Mrt 10 11:44:39 CET 2018

On 10/03/18 00:14, Guus Snijders wrote:

> Ik vermoed dat het gebruikte bestandssysteem hier ook iets mee te maken
> heeft. Weet je zo om welk FS het hier gaat?

Je kon hier wel eens de spijker op zijn kop slaan en om je vraag te
beantwoorden: NTFS

$ sudo blkid /dev/sdc1
/dev/sdc1: LABEL="looydata" UUID="1A86BB393369AB0B" TYPE="ntfs"
PARTUUID="f67f370e-01"

Ter info:

Mount normaal gesproken de USB-sticks (meestal W95 FAT32) middels de
filemanager Thunar of via de Desktop, medium aanwijzen, rechtermuisknop
indrukken en dan mount selecteren.

Echter deze USB-stick is NTFS geformateerd voor het kunnen maken van een
backup van Outlook .PST bestanden welke groter zijn dan 4.3GB.

(Vriendendienst en verdere ergenis ((*&$^&#!@!@ over hoe, wat en waarom
zal ik je maar besparen.)

Bij het doen van bovenstaande 'GUI-mount' is dit het resultaat:

$ mount | grep looydata
/dev/sdc1 on /media/opa/looydata type fuseblk
(rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)

> Helaas kan ik het nu even niet testen, maar wellicht is het mogelijk om bij
> het aanmaken van het bestandssysteem gelijk aan te geven dat ACL's van
> toepassing zijn. En dat mount dan gelijk zo vriendelijk is die gelijk mee
> te nemen.

Het is niet mogelijk om bij het aanmaken van een bestandssysteem aan te
geven dat ACL van toepassing is tenminste de man-pages van mkntfs of
mke2fs geven hier geen uitsluitsel over.

Een USB-stick met een filesysteem van het type FAT(32) is recht toe
recht aan en zal geen problemen geven bij het mounten maar een USB-stick
met daarop NTFS 'verziekt' op een of andere manier de zaak.

> Daarnaast: voor root zal het inderdaad minder interresant zijn, aan de
> andere kant nemen we meestal aan dat root alleen voor systeemonderhoud
> wordt gebruikt. Removable storage is (meestal) meer iets voor gebruikers.

Klopt maar eigenlijk wil ik dat die ACL (File System Symbol "+") pro-
blematiek bij het mounten van een USB-stick met daarop NTFS niet naar
voren komt.

Vraag mijn eigen af of USB-sticks en microSD-cards uberhaupt wel
geschikt zijn om NTFS geformateerd te kunnen worden laat staan in een
Linux systeem probleemloos te mounten zijn.

In ieder geval bedankt.
Fred