[linux] Root - Access Control List & File System Symbol "+"

lnx lnx op kpnmail.nl
Zo Mrt 11 12:33:48 CET 2018

On 10/03/18 12:15, Guus Snijders wrote:
> [...]

<knip>

> Verassend genoeg, lijkt het wel mogelijk. Ik heb altijd aangenomen dat
> ACL's een vaste eigenschap van NTFS waren, maar schijnbaar kun je ze
> uitschakelen.
> Dit draadje op superuser:
> https://superuser.com/questions/141019/permissionless-external-drive-with-ntfs
> vermeld her (Windows) commando convert en dan met name de parameter
> /nosecurity.
> Dat is wellicht een poging waard.
> (2 details; gebruik eerst een chkdsk /f en wacht daarna tot de virusscanner
> die schijf met rust laat. Anders krijg je foutmeldingen van Convert.exe).

Hou het in mijn achterhoofd maar probeer het probleem eerst via Linux te
tackelen!

> Vraag mijn eigen af of USB-sticks en microSD-cards uberhaupt wel
>>

> Mounten onder Linux: kennelijk werkt het wel, want je gebruikt het ;).
> Geschiktheid; hangt vooral van de toepassing af, lijkt me. Journaling kan
> heel gunstig zijn, kan ook ongewenst zijn. Hetzelfde geldt voor de ACL's...
>
> Er is tegenwoordig ook een exfat mogelijkheid, geen idee of die (standaard)
> ondersteund wordt onder Linux.

Mogelijk dat daar een verbeterpunt (lees: compabiliteit) is te verkrij-
gen door NTFS te formateren op basis van ID: 7 en niet ID: 86 zoals nu
het geval is

Dat ACL gebeuren bij NTFS heeft onder een Linux paraplu, volgens mij,
alleen maar onvoorspelbaar gedrag tot gevolg en aangezien NTFS een
proprietary filesystem is behoort, imho, dat NTFS + ACL bij het mounten
Opt-In te zijn en niet Opt-Out.

> Een heel andere invalshoek is filesharing is HTTP/SMB/NFS/etc. Dan maakt
> het onderliggende FS ineens veel minder uit.

OK maar als vriendendienst voor het snel maken van een Outlook backup is
het minder geschikt ;-)

Fred