[linux] Opgelost: USB-stick met NTFS geeft problemen, soms

lnx lnx op kpnmail.nl
Ma Mrt 12 16:46:25 CET 2018

On 12/03/18 14:19, Daniel C. von Asmuth wrote:
> Aldus schreef lnx op Mon, Mar 12, 2018 at 01:16:35PM +0100:

<knip>

> Nog eens: uw had twee USB-sticks gemount, unmount en opnieuw gemount.
> Het is mogelijk dat de nodes /dev/sdb en /dev/sdc daarna niet meer
> naar hetzelfde apparaat verwezen. (niet helemaal onvoorspelbaar)

Waarom en als gevolg van wat zouden die nodes dan niet meer naar
hetzelfde apparaat verwijzen?

> <knip>

> Waarom faalt dit??

Nou als ik dat eens wist om nog maar te zwijgen over die keiharde 'write
protect' die er vervolgens op kwam te zitten....

> Waarom duurde dat zo lang?

Heb weinig ervaring met Low Level Formats van USB-sticks en hoelang dit
normaal gesproken duurt maar die NTFS format duurde mij echt veel te
lang zeker in vergelijking met die andere USB-stick (16G) die er nog
geen 30 minuten over deed.

> Ik weet ook niet alles..... Bad sectors?

Weet hier ook niet het fijne van maar het Flash programma (AlcorMP.exe)
wordt geleverd inclusief de firmware die specifiek voor die USB-stick
bedoeld is.

Het is dus niet zou dat je het programma opstart, ergens een .BIN
selecteerd en vervolgens de Flash doet en wat dat betreft is het
allemaal erg closed source.

Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de bestaande firmware in de USB-stick
iets wordt aangepast door de 'nieuwe' firmware en er daardoor een
verschil kan ontstaan.

Het heeft me trouwens altijd al verbaasd dat er in eerste instantie
zoveel (32.2GB) beschikbaar was want normaal gespoken is dat stukken minder.

> Nog steeds langzaam. Vooral als je gigabytes wilt kopiëren.

Je hebt gelijk maar ik kan er ook niet meer van maken en destijds
tijdens het maken van die backup van dat Outlook .PST bestand zat ie
rond de 20 MB/s wat ik vrij snel vond.

> Nu vraag ik me af hoe lang dat ding gewoon goed zal blijven werken.
> Is de hardware nog in orde?

Daar ben ik ook bang voor dat de hardware op zijn laatste pootjes begint
te lopen terwijl de USB-stick pas dik een jaar oud is en weinig tot niet
gebruikt is!

Achteraf bezien, ondanks dat het zeer waarschijnlijk een hardware-issue
was, had ik Guus (Snijders) zijn, volgens mij op praktijk-ervaring
gericht, advies dienen op te volgen en beter onder een Windows paraplu
aan de slag kunnen gaan.

Was echter te zeer gefocust om het probleem met Linux te willen tackelen
en dan is "de wens vaak de vader van de gedachte".

De prettige bijkomstigheid hiervan is wel dat ik kennis heb mogen maken
met ACL's en File System Symbols en hoe dit werkt onder Linux :-)

Fred