[linux] debian start niet meer na upgrade

Fred fred.d op xs4all.nl
Wo mei 2 13:09:48 CEST 2018

On 02-05-18 11:14, Geert Stappers wrote:

> Opnieuw vertellen dat het kapot is, levert eigenlijk alleen irritatie op.
Dat was geenzins mijn bedoeling.

> Dat mensen je willen helpen blijkt de reactie die je reeds kreeg.
> Het betekent echter niet dat anderen het voor jou gaan oplossen.
En daar ben ik ook blij mee. Ik heb in mijn eerste bericht hulp gevraagd
omdat de pc na een update van de kernel niet meer door startte.

In het bericht dat volgde kreeg ik aanwijzingen hoe ik dat kon doen en
dat ik daar dan kon kiezen om de vorige kernel te booten.

De aanwijzing heb ik gevolgd en geconstateerd dat ik geen meerdere
kernel versies had staan. Het was dus niet mogelijk een eerder
geinstalleerde versie te booten. In mijn tweede bericht heb ik dat
opgemerkt.

> Wat nu volgt zijn wat aannames. Lees ze en corrigeer waar nodig.

> * De computer is na de installatie verschillende keer succesvol opgestart
De computer is gisteravond uitgezet zonder dat er problemen waren.
Ik heb hem vanmorgen opgestart eveneens zonder probleem. Ik kreeg na het
postarten van Gnome de melding dat er nieuwe software was. Deze heb ik
snel bekeken en het leek een kernel update te zijn. Ik heb in Gnome
gekozen om deze te installeren. Na de installatie is de computer gaan
booten en nooit meer opgestart.
> * Na de kernel upgrade is er niet meteen een herstart geweest
jawel
> * Het probleem is er sinds installatie van extra software
Klopt
> * Het probleem werd pas geconstateert bij een opstartpoging
Ja

> Vragen
> * Wat is de nieuwe kernel versie?
4.9.0.6-amd64 in Debian 4.9.88-1
> * Wat was de vorige kernel versie?
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven maar in het eerder genoemde
overzicht zie ik alleen deze versie.
> * Welke extra software is er ge-installeerd?
Zoals gezegd kreeg ik de indruk dat het om een kernel update ging. Er
stond niets anders bij.
> * Starten van "recovery", kom je dan wel bij een command line prompt?
Ja dat is mij wel gelukt en na wat aanwijzingen aldaar ben ik in een van
de logs een melding tegengekomen als;

gnome-session[808]: gnome-session-binary[808]: WARNING: IceLockAuthFile
failed: Bestand bestaat al
gdm3: Child process -804 was already dead.
gdm3: Child process 722 was already dead.
gdm3: Unable  to kill session worker process.

Hierna zie ik deze meldingen steeds voorkomen. Vandaar dat ik vermoed
dat deze belangrijk zijn.Ik heb nog geen gelegenheid gehad om dit in
google na te zien.

(Vergeeft mij de houtjetouwtje wijze waarop dit gaat. Ik kan nu niet bij
de betrokken pc komen)

> * Kun je in de bios ondersteuning voor virtualisatie aanzetten?
Ook dit antwoord moet ik je op dit moment om boven genoemde reden
schuldig blijven. Ik ben hier in elk geval ook niet mee bekend.

> Groeten
> Geert Stappers
>
> P.S.
> Controle vraag:
> Wil je het mogelijk maken dat mensen in de discussie volgorde lezen?

Fred