[linux] debian start niet meer na upgrade

Wo mei 2 14:00:50 CEST 2018

Aldus schreef Fred op Wed, May 02, 2018 at 01:09:48PM +0200:

> 4.9.0.6-amd64 in Debian 4.9.88-1
> Dat antwoord moet ik je schuldig blijven maar in het eerder genoemde
> overzicht zie ik alleen deze versie.
> Zoals gezegd kreeg ik de indruk dat het om een kernel update ging. Er stond
> niets anders bij.

Dat zou de Linux kernel moeten zijn. Ik heb even gekeken of er packages
bestaan met namen als gnome-kernel of libgnome-core, maar niet gevonden.

> Ja dat is mij wel gelukt en na wat aanwijzingen aldaar ben ik in een van de
> logs een melding tegengekomen als;
>
> gnome-session[808]: gnome-session-binary[808]: WARNING: IceLockAuthFile
> failed: Bestand bestaat al
> gdm3: Child process -804 was already dead.
> gdm3: Child process 722 was already dead.
> gdm3: Unable  to kill session worker process.

Dat zijn andere meldingen dan hierboven vermeld. Ze hebben te maken met
de grafische omgeving, in met bijzonder Gnome. Verder kunnen we uit
bovenstaande opmaken dat Linux wel degelijk bootte (probeer gewoon
te booten in runlevel 3 i.p.v. 5).

> Hierna zie ik deze meldingen steeds voorkomen. Vandaar dat ik vermoed dat
> deze belangrijk zijn.Ik heb nog geen gelegenheid gehad om dit in google na
> te zien.

Kennenlijk is dat probleem niet zo erg want Linux blijft gewoon
doordraaien.

Maar als een commandostip tot uw beschikking hebt, zou u kunnen
proberen om een root shell te krijgen vervolgens te kijken of er 1 of 2
kernels aanwezig zijn, het grub-menu aanpassen e.d.

Nu vragen we ons af of u een probleem hebt met de Linux kernel of met Gnome....

> Fred

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--