[linux] debian start niet meer na upgrade

Wo mei 2 17:26:25 CEST 2018

Aldus schreef Geert Stappers op Wed, May 02, 2018 at 03:32:57PM +0200:

> De oorspronkelijke "kvm disabled by bios" wel ...

Op het eerste gezicht klinkt dat als een constatering van de kernel en
niet als een paniek bericht. Het kan ook een error message zijn naar
aanleiding van een poging van het OK om een virtuele machine te starten.
Is het erg genoeg om de kernel te doen crashen of in een oneindige loop
te brengen??

Laten we aannemen dat KVM staat voor 'kernel-based virtual machine' en
niet vor 'keyboard-video-monitor-switch'.

Dat moet je gewoon uit de log file kunnen halen. Als het probleem dat
Linux niet wilde opstarten is opgelost kun je wellicht ook een root
shell krijgen en de vorige kernel installeren.

Altijd interessant: om welk bestand gaat dat?

Als je bij het inschakelen van de spanning iets op je scherm te zien
krijgt, dan wil dat zeggen dat je computer opstart (of althans een begin
daarmee maakt). In veel gevallen krijg je dan ook toegang tot de firmware
instellingen). Als je niets zit, dan zou dat aan je grafische kaart of
beeldscherm kunnen liggen:-(

> Het verschil van computer tot computer.
> En er zijn computers waar virtualisation _niet_ in te schakelen is.

Omdat de hardware geen virtualisatie kent?!

Count your blessings:
- start het apparaat op? (hardware, POST)
- kun je bij de firmware instellingen? (BIOS, UEFI)
- is de boot manager good geïnstalleerd? (GRUB2)
- kan de (goede versie van de) kernel worden geboot? (Linux)
- kan de display manager starten? (GDM)
- kan de window manager starten?  (GWM, Gnome-session)
- kan de kernel een virtuele machine starten? (voor zover er 1 is) (KVM).

= 7 problemen. Fred heeft geluk en daarna moet-ie die Samba shares nog
instellen enz... Je kunt systemd nog aan de lijst toevoegen....

Suc6,

Daniel
--
	killall and reboot