[linux] debian start niet meer na upgrade, "kvm disabled by bios"

Fred fred.d op xs4all.nl
Do mei 3 00:45:50 CEST 2018

On 02-05-18 15:22, Geert Stappers wrote:
> [...]
Het vreemde is dat ik geen andere versie zie staan.

In runlevel 3 opstarten lukt inderdaad wel.

> De "kvm disabled by bios" is er niet als recovery gestart wordt.
Ik heb in de bios een optie Virtualisatietechnologie (VTx) aan gevinkt
die vermoedelijk wel heeft gezorgd dat ik die melding niet meer kreeg
maar het systeem bleef hangen op het zelfde moment.

Ik zie geen meerdere kernels staan in het grub menu.
Maar na een ls -all in /boot zie ik wel een vmlinuz en een vmlinuz.old
staan met beide dezelfde datum en zelfde versienummer.
Omdat ik nu een prompt heb lijkt het een probleem met Gnome. Ik heb
echter een paar dagen geleden op de laptop van mijn zoon dezelfde
installatie gedaan. Dus ook met Gnome en dezelfde kernel maar die geeft
nog geen probleem.

> Mijn inschatting is dat er software gestart wordt die KVM nodig heeft.
> Althans dat er iets is wat de reden achter de "kvm disabled by bios" is.
Die melding stond aanvankelijk ook in het scherm terwijl ik eerder geen
problemen had en dat de pc herhaaldelijk geboot heeft. Ik herinner mij
nu dat ik de avond voor het 'vastlopen' wel een synchronisatie programma
voor mijn synologynas heb geïnstalleerd. Maar ook daarna heeft hij nog
enkele malen geboot. Overigens staat dit programma op op de laptop van
mijn zoon.

> Of het kernel, Gnome of iets anders is weten we nu nog niet.
>
> Mijn volgende stappen zouden zijn
>
> * in recover mode
> * systemctl disable gdm3
> * reboot
Dit heeft niet het effect gehad dat de pc door startte zoals nu in
runlevel 3.

> De verwachting / hoop is dat de computer opstart.
> Welliswaar in tekstmode, maar zonder "kvm disabled by bios".
>

> Vervolgens
>
> * inloggen als root
> * kijk wat er kapot is `systemctl --failed`, misschien niks
Geeft; 0 loaded units listed.
> * verder starten `systemctl start gdm3`
Start nu in grafische mode (?)

> Computer komt dan in grafische mode ( naar verwachting )
> Misschien komt ook de "kvm disabled by bios" te voorschijn.
>
> Opnieuw `systemctl --failed`
In de terminal; 0 loaded units listed

Opnieuw reboot;
pc hangt wederom;
Opstarten in level 3;
ingelogt als gebruiker;
systemctl start gmd3;
Na authentication;
failed to start gmd3.service: unit gm3d.service not found
Als root;
systemctl start gmd3;
pc hangt met knipperende prompt in linker bovenhoek.
Harde reset;
pc start en hangt zonder 'kvm disabled by bios melding'.

Vermoedelijk is deze melding wel door de Virtualisatietechnologie (VTx)
in de bios aan te vinken. Maar het lukte niet nogmaals grafisch te starten.

Fred

> Belangrijke aanvulling: Het beschrijven scenario is _niet getest_
>

> Groeten
> Geert Stappers
>
> @Fred: Dank je wel voor onder de eerdere tekst te antwoorden.
Geen dank. De dankzeggingen zijn geheel mijnerzijds ;-)