[linux] debian start niet meer na upgrade, "kvm disabled by bios"

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Do mei 3 08:41:01 CEST 2018

On Thu, May 03, 2018 at 12:45:50AM +0200, Fred wrote:

> In runlevel 3 opstarten lukt inderdaad wel.

Mooi

> Ik heb in de bios een optie Virtualisatietechnologie (VTx) aan
> gevinkt die vermoedelijk wel heeft gezorgd dat ik die melding niet
> meer kreeg maar het systeem bleef hangen op het zelfde moment.

OK, we zijn voorbij "kvm disabled by bios"

> Ik zie geen meerdere kernels staan in het grub menu.
> Maar na een ls -all in /boot zie ik wel een vmlinuz en een
> vmlinuz.old staan met beide dezelfde datum en zelfde versienummer.
> Omdat ik nu een prompt heb lijkt het een probleem met Gnome. Ik heb
> echter een paar dagen geleden op de laptop van mijn zoon dezelfde
> installatie gedaan. Dus ook met Gnome en dezelfde kernel maar die
> geeft nog geen probleem.

We hebben een werkende kernel.
Het probleem is niet meer dat terug naar een oude kernel
de oplossing is.

> Die melding stond aanvankelijk ook in het scherm terwijl ik eerder
> geen problemen had en dat de pc herhaaldelijk geboot heeft. Ik
> herinner mij nu dat ik de avond voor het 'vastlopen' wel een
> synchronisatie programma voor mijn synologynas heb geïnstalleerd.
> Maar ook daarna heeft hij nog enkele malen geboot. Overigens staat
> dit programma op op de laptop van mijn zoon.

> Dit heeft niet het effect gehad dat de pc door startte zoals nu in
> runlevel 3.

Runlevel 3 nog even laten staan.

> Geeft; 0 loaded units listed.

Dat betekent dat er volgens systemctl niets kapot is.
Dat kan zijn omdat we `systemctl disable gdm3` gedaan hebben.

> Start nu in grafische mode (?)

Ja, dat is het idee van de "start gdm3"

> In de terminal; 0 loaded units listed

Mij is het niet duidelijk
of `systemctl start gdm3` is gebeurd.

> Opnieuw reboot;
> pc hangt wederom;
> Opstarten in level 3;
> ingelogt als gebruiker;
> systemctl start gmd3;
> Na authentication;
> failed to start gmd3.service: unit gm3d.service not found
> Als root;
> systemctl start gmd3;
> pc hangt met knipperende prompt in linker bovenhoek.
> Harde reset;
> pc start en hangt

Tot zo in andere e-mail
(deze e-mail hoeft geen reactie te krijgen (die andere wel a.u.b.))

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven