[linux] ISO USB's booten niet. Bios probleem?

Bas G. Roufs Nederlands basroufs op gmail.com
Do mei 10 17:32:38 CEST 2018

Beste allemaal.

Dank voor jullie aller meedenken tot nu toe. Het ziet er naar dat ik te maken heb met een
lastig dubbel probleem:

     *  heb nu drie verschillende USB sticks, maar heb er tot nu geen één "bootable"
gekregen - niet op de X220, ook niet op de oude Asus Eee PC;
     *  op de X220 lukt het mij niet om de Bios naar de "default settings" terug te zetten.

Laten we elk van deze twee aandachtspunten doornemen, om te beginnen met dit citaat
van jou, Hans Paijmans......:

*> Formatteren is niet nodig, wel zorgen dat de USB stick niet per ongeluk nog*
*> gemount is.*

Het bovenstaande klinkt plausibel. Heb nog een paar pogingen gedaan om een "bootable"
ISO USB te krijgen, rekening houdend met het bovenstaande. Maar helaas - het werkt niet,
niet op de X220, ook niet op de ASUS Eee PC.  Heb bij beide PC's verschillende USB
ingangen uitgeprobeerd. Heb alle voor de hand liggende programma's gebruikt: mkusb,
USB creator, unetbootin, gparted, etc.

N.a.v. deze en andere suggesties van jou, Meine, ..........

*> met het commando dd kun je een .iso in een keer naar een USB stick*
*> schrijven:*
*> *
*> # dd if=je-iso-file of=/dev/je-USB-stick (....)*

Hier kijk ik dit weekend of begin volgende week naar. Dan kom ik er hier op terug.

N.a.v. je vraag, Erwin......:

> Je USB disk doet het toch op je andere pc?! Als dit zo is dan ligt het
> hoogstwaarschijnlijk niet aan de USB stick. Verder klopt het allemaal hoor
> wat meine zegt.

Helaas tot nu toe niet. Heb elk van de drie USB sticks bij wijze van proef voorzien van de
34 bits versie van Kubuntu 18.04 LTS, waarvan één staat op een paar lijstjes van USB sticks
die goed staan aangeschreven.  Via de BIOS van dat apparaat heb ik de "removable disk"
bovenaan gezet op de bootlijst. Maar geen succes tot nu toe. De receptuur van Meine zal
ik dit weekeinde uitproberen. Dan kom ik er hier op terug.

Nu kom ik bij het tweede aandachtspunt, de BIOS op de X220.

Citaat van jou, Erwin:

*> Maar kan je je bios terug zetten naar default instelling (F10) en vervolgens*
*> opslaan? Moet je wel iets wijzigen om te kunnen zien dat je eea mag*
*> aanpassen in de bios. Bijvoorbeeld virtualisatie aan zetten.*

Al talloze keren heb ik geprobeerd die standaardinstellingen terug te zetten, maar dat lukt
me alsmaar niet.

Citaat van jou, Meine:

*> aanpassen van de volgorde gaat meestal met 'ctrl +' en 'ctrl -', staat*
*> bij mij in de zijbalk van het BIOS scherm. wel met F10 oid de BIOS*
*> afsluiten om met de nieuwe instellingn verder te gaan.*

Deze instructie staat ook zelfs in de bios van deze X220. Maar het lukt soms wel , maar
vaak ook niet. Bij bepaalde instellingen kan ik gewoon niet bij.

Nu kom ik bij weer bij een citaat van jou, Erwin....
> Kan je de bios wel terug zetten naar de default waarde. De exclusions op de
> harddisks zouden dan weg moeten zijn. Als dat niet kan is eea
> waarschijnlijk vergrendeld met een bios wachtwoord. Dit wachtwoord zou je
> bij de vorige eigenaar kunnen navragen. Als hij dat niet weet kan er een
> andere chip op moederbord worden geplaatst.... Maar dat is de laptop niet
> waard... Is iets van €75 excl. verzending.

Wellicht komen we hier bij de kern van het probleem. Toen ik een paar dagen geleden de
BIOS instellingen doorliep, kwam ik een mogelijkheid tegen een extra wachtwoord in te
stellen - dat leek me wel zo veilig, na het verlies van mijn vorige laptop op 15 april 2018.
(Meer daarover:
https://www.ed.nl/eindhoven/dubbel-verdriet-bas-roufs-verliest-laptop-met-foto-s-op-weg-naar-afscheid-overleden-moeder~a19b13da/)
Ik heb toen het wachtwoord dat ik benut voor de toegang tot de HOME directory, ook
gebruikt voor dat  BIOS wachtwoord. Dus nu moet ik hetzelfde wachtwoord twee keer
intikken -één keer om überhaupt bij GRUB te komen, een tweede keer om op de HOME
directory te komen.

N.a.v jouw suggesties, Erwin, heb ik geprobeerd de wachtwoorden weer uit de BIOS te
halen. Maar dat lukt tot nu toe slechts gedeeltelijk. Elke keer doe ik dit: boot of reboot >
Thinkvantage knop > wachtwoord invullen > F1 > tabblad SECURITY > optie Password.
Zodra ik met enter op de optie Password druk, springt de cursor meteen op de negende
optie: "Harddisk 1 Password".  Die heb ik inmiddels uitgeschakeld. Ook een paar
paswoordopties daaronder heb ik inmiddels "disabled" aan de hand van het paswoord dat
ik had ingesteld. Maar de waarschijnlijk allerbelangrijkste twee opties staan  bovenaan de
lijst:  de zg. "supervisor passwords". Die optie wordt elke keer overgeslagen zodra ik in
PASSWORD binnen kom. Ik kom direct uit op Harddisk 1, de negende optie. Anderzijds - de
kleur van de letters die de opties aanduiden die ik WEL kan instellen zijn donker, terwijl de
opties waar ik niet bij kan, in het algemeen licht getinte letters hebben. Maar de letters
van de twee samenhangende opties "Supervisor password" en "password status", direct
daar onder, zijn donker getint - dat levert het vermoeden op dat dat "Supervisor
password" wél gewijzigd zou moeten kunnen worden. Dat is ook logisch, want ik heb dat
"supervisor password" zelf ingesteld. Dat is zeer zeker niet gedaan door de vorige
eigenaar van mijn X220, Said. Citaat van laatstgenoemde:

*> Dit gaat mijn petje te boven. Ik rommel niet met BIOS en weet er daardoor*
*> ook te weinig van.*

@ Said - mocht jij nog de contactgegevens hebben van de eigenaar vóór jou van de X220,
wil je mij die dan doorspelen voor de zekerheid?

@ Erwin en ieder ander - kan iemand een manier verzinnen om alsnog met de cursor bij
dat supervisor password te komen, zodat ik die er uit kan halen? Is er nog een andere
manier om de noodzaak van de aanschaf van een nieuwe BIOS chip te vermijden?

@ Allemaal - jullie horen overmorgen weer van mij.