[linux] etiketten printen vanuit addressbook, hoe pak je dat aan

Ma mei 14 14:38:06 CEST 2018

Daniel C. von Asmuth schreef op 2018-05-13 12:35:
> Aldus schreef Julien Michielsen op Sat, May 12, 2018 at 10:06:58PM
> +0200:
>>

> Begin eens bij het eind: wat wilt u precies printen? Zo te zien gaat
> het
> niet om etiketten die u op brieven of pakjes wilt plakken (en u wilt
> ook
> niet rechtsreeks op de envelop drukken).

Het eind: een geprint adressenboek dat overeenkomt met mijn digitaal
bij gehouden adressenlijst op de computer (kaddressbook).
Mijn handschrift is belabberd, en na een tidje heb ik zelf ook moeite
mijn eigen handschrift te lezen. Houd je de adressen bij in een boekje
dan zal het zeker na een tijdje gebeuren dat mensen verhuizen, hun
telefoonnummer veranderen, of wat dan ook. Dat kun je op de computer
veranderen, en dan bv. dat ene adres (of mogelijk ook nog drie andere
die
ook gewijzigd zijn) afdrukken naar een kleefbaar etiket, en over het
oude
etiket heen plakken.

> U zou een losbladig adresboek kunnen nemen en de geprinte velletjes in
> een map steken. U kunt dikke A4-vellen kopen met etiketten en die met
> een laser- of inktjetprinter bedrukken of in de kopieermachine doen. U
> kunt pinfeed papier kopen met daarop losse etiketten.
>
> Nu wordt het tijd om na te denken over de printer. Hebt u er al één of
> wilt u een speciale labelprinter kopen. Welke? Heeft Linux daar
> ondersteuning voor? Hoe moet de printer worden aangestuurd? Is plat
> ASCII voldoende of hebt u ook adressen met Koreaanse karakters?

Mijn printer is een epson et-2550 eco-tank (een printer die je zonder
gehannes bij kunt vullen uit grote inktflessen), en daar kan ik - naar
ik aanneem - zonder probleem A4 stickervellen in stoppen.

> Software? Misschien kan mijn Föhn worden uitgebreid voor dit doel.
> Het vereist MS-DOS en dBASE.

Mogelijk heeft iemand anders op de lijst hier ideeën over. Is er geen
mogelijkheid kaddressbook te exporteren naar een dbase, en vandaar uit
de etiketten te printen?

Dank voor uw antwoord
--
-W-