[linux] niet gevonden libraries bij installatie gimp 2.10

Do mei 17 22:16:38 CEST 2018

Aangemoedigd door het bericht van Daniël dacht ik gimp-2.10 te
installeren.
Daarbij liep ik bij de installatie op dependency-problemen die ik niet
begrijp.
Stap 1 was de uitvoer van "configure", en daar kwam ik niet doorheen.
De eerste melding:
checking for glib-networking (GIO TLS implementation)... no
configure: Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek! Missing dep: glib-networking

Ik hoopte dat op te kunnen lossen met een eenvoudig
sudo apt-get install glib-networking

maar daar kwam ik van een koude kermis thuis:
glib-networking is already the newest version (2.48.2-1~ubuntu16.04.1).
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Het lijkt mij daarom dat er een probleem met de paden van mijn
machine is: dat een geïnstalleerd programma niet herkend wordt.
Zou iemand mij een hint kunnen geven hoe dit op te lossen?
Alvast hartelijk dank.

Julien

PS: op deze machine is Ubuntu 16.04 geïnstalleerd
--
-W-
Julien Michielsen