[linux] niet gevonden libraries bij installatie gimp 2.10

Vr mei 18 09:01:48 CEST 2018

Aldus schreef Julien Michielsen op Thu, May 17, 2018 at 10:16:38PM +0200:
> Aangemoedigd door het bericht van Daniël dacht ik gimp-2.10 te installeren.
> Daarbij liep ik bij de installatie op dependency-problemen die ik niet
> begrijp.
> Stap 1 was de uitvoer van "configure", en daar kwam ik niet doorheen.
> De eerste melding:
> checking for glib-networking (GIO TLS implementation)... no
> configure: Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek! Missing dep: glib-networking
>
> Ik hoopte dat op te kunnen lossen met een eenvoudig
> sudo apt-get install glib-networking
>
> maar daar kwam ik van een koude kermis thuis:
> [...]

Tja, u probeert Gimp te installeren op de ouderwetse manier vanaf de
broncode, waarmee u uw package manager omzeilt.

Van glib-networking hebt u vermoedelijk een oudere versie (en APT denkt
dat het de nieuwste versie is) geïnstalleerd van de libraries, maar nu
moet u nog de headers hebben (het bijbehorende 'devel' package).
Mogelijk moet u eerstg Glib en andere dependencies installeren vanuit de
repository of de broncode.

Suc6,

Daniel

--