[linux] niet gevonden libraries bij installatie gimp 2.10

Der cl3m0t op gmail.com
Za mei 19 23:54:54 CEST 2018

On 17-05-18 22:16, Julien Michielsen wrote:
> Aangemoedigd door het bericht van Daniël dacht ik gimp-2.10 te installeren.
> Daarbij liep ik bij de installatie op dependency-problemen die ik niet
> begrijp.
> Stap 1 was de uitvoer van "configure", en daar kwam ik niet doorheen.
> De eerste melding:
> checking for glib-networking (GIO TLS implementation)... no
> configure: Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek! Missing dep: glib-networking
>
> Ik hoopte dat op te kunnen lossen met een eenvoudig
> sudo apt-get install glib-networking
>
> maar daar kwam ik van een koude kermis thuis:
> [...]

GIMP heeft GIO-TLS module nodig die onderdeel is van glib-neworking.
Kijk even of het volgende pad voor de GIO module klopt op Ubuntu (. Als
het klopt dan de opdracht en daarna configure uitvoeren.

export GIO_EXTRA_MODULES=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/gio/modules

Zie ook de volgende links
https://discuss.pixls.us/t/error-installing-glib-networking/5432
https://ninedegreesbelow.com/photography/build-gimp-in-prefix-for-artists.html#prefix

En eventueel voor andere problemen bij het compileren van GIMP
https://www.wiki.gimp.org/wiki/Hacking:Problems_and_solutions

p.s. ik heb gewoon via internet (duckduckgo) gezocht op de volgende
termen "gimp compile build error Missing dep: glib-networking" en kreeg
dan als eerste resultaat die eerste link boven.

p.p.s.s. er is ook een ppa voor Ubuntu voor GIMP 2.10 als het aandurft.

Groet,
Derry