[linux] udev en rechten op seriële poort

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Do mei 24 19:46:02 CEST 2018

On Thu, May 24, 2018 at 06:28:08PM +0200, Udo van den Heuvel wrote:

> Dat stel ik ook niet.

   :-)

> udev reageert op wat er uit de kernel komt, maar ik kan het natuurlijk
> verkeerd begrepen hebben.

De vraag is

udev reageert op kernel verandering.
Bekendste voorbeeld is het insteken van een USB aparaat.

In "Deze werkt wel"
* ldattach triggert kernel
* pps0 wordt aangemaakt
* udev komt in actie
* udev regel wordt uitgevoerd ( owner, group, mode, symlink )

Bij "Waarom werkt een udev regel als deze niet"

udev komt helemaal niet in actie ...

Mijn inschatting is dat je een programma hebt dat /dev/gps0 wil hebben
en dat het programma draait in de group 'ntp'.

Mijn aanpak zo zijn configuratie van het programma wijziging
zodat dat naar /dev/ttyS0 gekeken wordt in de group "dailout"
Dat is ook wat Mark Janssen deels schrijft.

$ ls -l /dev/ttyS0
crw-rw---T 1 root dialout 4, 64 mrt  8  2018 /dev/ttyS0

Plan B zou zijn een symlink /dev/gps0 naar /dev/ttyS0
(en nog steeds zorgen dat je "rw" op het device hebt)

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven