[linux] de gevreesde catch-22 bij een nieuwe installatie

paai j.j.paijmans op gmail.com
Ma mei 28 17:52:01 CEST 2018

Vandaag Kubuntu 18.04 geprobeerd. En meteen in de gevreesde catch 22
situatie van geen netwerk en dus niet in staat de tools die je nodig
hebt, te downloaden.

In hun oneindige wijsheid hebben ze de oude, beproefde tools als
ifconfig en route niet geinstalleerd, dus daar sta ik nou. Hoe krijg je
je netwerk aan de praat als je alleen een half-debiele networkmanager
hebt, die zo lang als ik weet nog nooit fatsoendelijk gefunctioneerd
heeft? En wat is er met de goede oude /etc/network/interfaces gebeurd?
Moet je static interfaces echt in /etc/netplan definieeren? Een bestand
dat gevoelig is voor het aantal spaties in de indent???

Ik wist wel dat Python ons nog eens de das om zou doen.

Maar heeft iemand suggesties om het netwerk weer op poten te zetten?

Paai