[linux] de gevreesde catch-22 bij een nieuwe installatie

Ma mei 28 18:57:02 CEST 2018

Aldus schreef paai op Mon, May 28, 2018 at 05:52:01PM +0200:
> Vandaag Kubuntu 18.04 geprobeerd. En meteen in de gevreesde catch 22
> situatie van geen netwerk en dus niet in staat de tools die je nodig hebt,
> te downloaden.
>
> In hun oneindige wijsheid hebben ze de oude, beproefde tools als ifconfig en
> route niet geinstalleerd, dus daar sta ik nou. Hoe krijg je je netwerk aan
> de praat als je alleen een half-debiele networkmanager hebt, die zo lang als
> ik weet nog nooit fatsoendelijk gefunctioneerd heeft? En wat is er met de
> goede oude /etc/network/interfaces gebeurd? Moet je static interfaces echt
> [...]

Er zijn wel meer oude Unix-beheerders die erover klagen, maar Linux
geeft de voorkeur aan het 'ip' commando, dat deeel uitmaakt van het
iproute2 pakket.

/etc/network is typisch iets voor Debian (vraag het aan Geert).

Het kan helpen als u uitlegt wat er precies fout gaat.

Suc6,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together