[linux] de gevreesde catch-22 bij een nieuwe installatie

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di mei 29 11:25:07 CEST 2018

On Mon 28 May 2018, Hans Paijmans wrote:

> Het irritante van klik-klak-klungelen-interfaces als netwerk-manager is dat
> je geen foutmeldingen krijgt... daarom mijd ik ze als de pest. Maar ik zal
> eraan moeten geloven, vrees ik.

Meestal (althans bij Debian) heb je de optie om tijdens installatie via
usb stick o.i.d. de module / evt. firmware voor niet-herkende
netwerkadapters te laden, voor het geval die "non-free" zijn.

Daarnaast: je kunt dan nog steeds zoals gewoonlijk je netwerk via
/etc/network/interfaces configureren, network-manager laat de interfaces
die daarin staan met rust.

Die tools zijn ook behoorlijk beperkt vergeleken met de netwerk
mogelijkheden van linux.

ifconfig eth0 1.2.3.4 netmask 255.255.255.0
wordt:
ip a add 1.2.3.4/24 dev eth0

ifconfig eth0 up
wordt:
ip link set dev eth0 up

route add default enz. (ik weet niet eens meer hoe dat precies moet :)
wordt:
ip ro add default via 1.2.3.1 dev eth0
(dev eth0 zal vermoedelijk wel weggelaten kunnen worden)

Bij twijfel: "help" gebruiken

ip help
ip address (of afgekort "a") help
ip route (of afgekost "ro") help