[linux] Naar een interne server gaan\

Zo Nov 11 21:51:51 CET 2018

Aldus schreef Jordy Deweer op Sun, Nov 11, 2018 at 06:10:25PM +0100:

> Dat is niet het geval, want met een andere modem, bij een andere provider,
> was dit niet het geval. Het ligt ergens aan de modem, maar dat is niet
> instelbaar.
>
> Zou een lokale DNS server een oplossing bieden?

De eerste gedachte is: nee. We gaan er dan vanuit dat je gewoon IP
adressen gebruikt en geen host names.

Dat is een vreemd geval. Vanaf een 'extern' IP adres naar een intern
netwerk gaan zou moeilijker moeten zijn. Zeker als je 'Internet' bestaat
uit ADSL of zoiets en je lokale netwerk onrouteerbare adressen heeft.

Als dat het probleem zou zijn, dan iets er weinig simpeler dan de
firewall op de Linux server open te zetten voor een minuutje en dan
vanaf de Windows host te pingen. Windows heeft ook een software
firewall.

Voordat je de oplossing vindt is het goed om te weten wat het probleem
is. Meestal doen we dat door een schema van het netwerk te tekenen
met de bijbehorende adres-ranges. Gebruikt u IPv4, IPv6, of iets
anders?

U zou kunnen beginnen met op beide hosts te noteren wat de IP-adressen
van de diverse interfaces zijn. Zijn beide hosts fysiek aangesloten?
Branden c.q. knipperen er LEDjes op de ethernet poort (in het geval dat
u Ethernet gebruikt). Zijn beide hosts op hetzelfde LAN en evt. VLAN
aangesloten? Zijn ze verbonden via een hub, switch, router of een
consumentenADSLmodem? Zijn de ppoorten aangemeld op de switch?

Als dat allenmaal klopt en de firewalls aan beide hosts zijn opengezet
en de switch het verkeer niet blokkeert, dan zou u met ping of arping
vanaf de ene host de andere moeten kunnen bereiken. Verder zou u kunnen
proberen om vanaf beide hosts een derde host, zoals 83.96.200.87 te
pingen (alias tux.nllgg.nl) Daarna komen DNS en HTTP aan de beurt.

Klinkt een beetje omslachtig maar wij zijn ook niet helderziende.

Veel succes met de eventuele problemen.

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together