[linux] Naar een interne server gaan, lomp

Wo Nov 14 00:09:30 CET 2018

Aldus schreef Geert Stappers op Tue, Nov 13, 2018 at 08:50:19PM +0100:

> In /etc/hosts wil je bijvoorbeeld bij 127.0.1.1  de eigen hostnaam zetten.

Die regel schijnt alleen voor Debian te gelden.

https://www.debian.org/doc/manuals/debian-reference/ch05.en.html#_the_hostname_resolution

Dat brengt ons bij de vraag wat de 'hostname' en 'nodename' in UNIX
precies betekenen. Voor de kernel maakt het niets uit. Het is een stukje
geheugen dat de gebruiker (of beter het root account) naar believen kan
lezen (en schrijven).

Voor de resolver library zijn er verschillende mogelijkheden om namen te
converteren naar netwerk adressen: de hosts file, een DNS domein, een
NIS domein en een netBIOS domein (één van mijn machines gebruikte
alle vier). Een interface kan ook meerdere adressen hebben, wat er al
snel toe leidt dat een server onder meerdere namen bereikbaar is. DHCP
zorgt ervoor dat een host andere adressen krijgt en dus andere DNS
namen.

Er kunnen ook meerdere DNS namen naar hetzelfde adres verwijzen. Daarom
kijkt de Apache web server naar de hstname in het HTTP verzoek om te
bepalen welke vhost het moet opdienen. Zendmeel heb ik zodanig ingesteld
dat de username van de afzender bepaalt welke hostname eraan wordt
toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--