[linux] backup programmas?

meine trialero op gmx.com
Di Nov 27 21:45:39 CET 2018

> welke backup programmas gebruiken jullie zoal?

ik gebruik rsync met twee verschillende strings voor twee verschillende
backups op twee verschillende USB HDD's:

* een backup die alles op elkaar stapelt en niets weggooit, en;

* een backup die æen directe kopie maakt van mijn home directories en
[dus] verwijderde files ook verwijdert.

ik maak mijn backups met een per keer aangekoppelde USB HDD die ik
daarna veilig opberg. backups maak ik onregelmatig. op de belangrijkste
machines vaker dan op de HTPC waar doorgaans niets belangrijks aan
verandert. van mijn notebook maak ik geen backups omdat die alleen files
heeft waar ik onderweg aan werk en die ik altijd bij thuiskomst op mijn
main box kopieer.

belangrijke susteeminstellingen in /etc/ bewaar ik als aparte file in
een admin map onder mijn eigen account, die draaien dus met de standaard
backup mee.

de backups slaan bepaalde bestanden als *.iso, *.img, .thumbnails,
.cache en *.Trash* over omdat die geen meerwaarde hebben, erg
groot zijn en via internet altijd weer zijn te downloaden. het lijstje
daarvoor staat in een apart 'exclude' bestand. wel bewaar ik een
laatste image om eventueel offline een installatie te kunnen doen.

tenslotte schijf ik na iedere backup een nieuwe regel met datum aan een
logbestandje op het backupvolume. zo kan ik zien wanneer de laatse
backup is gemaakt.

om eea te vergemakkelijken heb ik de string voor de backup als alias
voor root gemaakt, dat scheelt zoeken en fout overtypen. op ieder
backupvolume staat die string ook.

onderstaand mijn incremental string, te lezen als een (1) regel,
'rsync_vol' is het aangekoppelde backupvolume:

 'rsync -avhz --progress --exclude-from
 '/media/rsync_vol/exclude-list-rsync' /home/
 /media/rsync_vol/HOME_backup_all/ ; ( echo
     'incremental backup_all @FreeBSD' ; date ; echo '----------' ) >>
     /media/rsync_vol/backup.rsync_all.log'

door met '-avhz' te spelen kan je een incementele backup maken of alleen
een directe kopie.

met een cron job zou je eea kunnen automatiseren, vermits je
backupvolume niet op dezelfde locatie is als de gebackupte machine.

//meine