[linux] backup programmas?

meine trialero op gmx.com
Wo Nov 28 20:23:36 CET 2018

> onderstaand mijn incremental string, te lezen als een (1) regel,
> 'rsync_vol' is het aangekoppelde backupvolume:
>
>  'rsync -avhz --progress --exclude-from
>  '/media/rsync_vol/exclude-list-rsync' /home/
>  /media/rsync_vol/HOME_backup_all/ ; ( echo
>      'incremental backup_all @FreeBSD' ; date ; echo '----------' ) >>
>      /media/rsync_vol/backup.rsync_all.log'

voor de goede orde: deze backup regel draai ik alleen als root. hierdoor
spelen rechten op een lager niveau geen rol en bij boxen met meerdere
gebruikers worden diens /home/ directories naar een (1) enkele map met
home-directories gekopieerd. wel even opletten onder welk account je het
backupvolume aankoppelt, kan een verschillend mount-point opleveren.

goede orde 2: ik had een ext4 USB HDD en die kon ik niet gebruiken voor
mijn FreeBSD box. het is misschien wel handig om alle /home/
directtories van alle accounts in je beheer in een (1) directory te
verzamelen. let bij verschillende OS-sen dus even op hoe je je
backupvolume formattert --- FAT32 zal in de meeste gevallen gewoon
bruikbaar zijn.

//meine