[linux] backup programmas?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Nov 30 14:17:58 CET 2018

On Fri 30 Nov 2018, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Voor de systeembeheerders zijn directories met 1000 files al groot en
> onoverzichtelijk, maar een hedendaagse Linux kernel is in staat om snel
> met directories van een miljoen files te werken.

Er zit een klein addertje onder het gras wat dat betreft...

Vroeger was het bezwaar tegen heel veel files in 1 directory dat het
lang kon duren om een file terug te vinden, de directory moest
sequentieel doorgelezen worden om de juiste entry te vinden.

Dat is nu wel opgelost door b-trees waardoor een specifieke
filenaam heel snel teruggevonden kan worden. Echter brengt dat wel weer
een nadeel mee: een simpele lijst opvragen van alle files in een
directory is een stuk lastiger geworden, je moet nu de b-trees doorlopen
en dat is een inspanning wat vele malen hoger ligt dan simpelweg een
sequentiele lijst doorlezen. En tijdens een backup maken ga je juist
gewoon een complete lijst opvragen... Ik heb ooit weleens een filesystem
type hiervoor afgekeurd omdat het echt belachelijk traag was hiermee, ik
weet alleen niet meer welke, kan xfs of btrfs geweest zijn.

Paul