[linux] USB-stick plotseling niet meer toegankelijk

lnx lnx op kpnmail.nl
Vr Okt 19 12:14:49 CEST 2018

On 19/10/18 11:39, meine wrote:

> zoiets komt inderdaad vaker voor. heb je onderstaande al geprobeerd?:
>
> * staat er geen hardware schakelaartje op 'LOCK' oid?

Nee en wou dat zulke USB-sticks (nog) te koop waren ;-)

> * is de USB in GParted of gnome-disks wel zichtbaar en te mounten?

Bij Gparted niet maar bij gnome-disks wel (zie bijlage:

gnome_disk.usb_stick_sdb.png) en bij beide niet te mounten.

> * is de USB wel benaderbaar als _root_ (ipv sudo)?

Ook niet!

(Nooit geweten dat er een verschil is tussen root en sudo m.a.w. dacht
altijd dat actie's gedaan door sudo hetzelfde zijn als wanneer deze door
root worden gedaan!)

> * achter /dev/sdb hoort nog een nummer van de partitie, meestal /dev/sdb1

Klopt maar in dit geval blijft het bij /dev/sdb :

# ls -l /dev/sdb*
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 Oct 19 11:47 /dev/sdb

> * heb je de USB geprobeerd op een andere distro?

Ja, hetzelfde resultaat en op een WindowsXP versie verschijnt er
'Verwisselbare Schijf' welke niet toegankelijk is.

Denk dat Daniel, helaas, gelijk gaat krijgen en het enigste waar het
mogelijk op fout is gegaan is dat ik met rsync bezig was om een backup
naar deze USB-stick te maken waarbij het systeem even later in Suspend
Mode is geplaatst niet rekening houdende dat rsync nog bezig was.

Dat deze actie een kapotte geheugenchip c.q. hardware defect oplevert
lijkt me sterk maar kan het niet uitsluiten!

Fred