[linux] USB-stick plotseling niet meer toegankelijk

meine trialero op gmx.com
Za Okt 20 09:08:51 CEST 2018

> Nee en wou dat zulke USB-sticks (nog) te koop waren ;-)

ik weet niet of die nog te koop zijn, maar bij het zoeken naar een
oplossing loop ik het liefst _alle_ opties af, ook de onwaarschijnlijke.
soms vind je je sleutelbos op het toilet terug...

> Bij Gparted niet maar bij gnome-disks wel (zie bijlage:

de output van gnome-disks ziet er weinig hoopgevend uit, alsof er ook
geen enkele partitie op die USB staat.

> (Nooit geweten dat er een verschil is tussen root en sudo m.a.w. dacht
> altijd dat actie's gedaan door sudo hetzelfde zijn als wanneer deze door
> root worden gedaan!)

doorgaans mag sudo een heleboel, maar nooit alle opdrachten van root
uitvoeren. wat sudo wel/niet mag kan ingesteld worden. het mounten van
een USB is geen spannende opdracht, maar zou theoretisch of in een
bepaalde distro geblokkeerd kunnen zijn.

> # ls -l /dev/sdb*
> brw-rw---- 1 root disk 8, 16 Oct 19 11:47 /dev/sdb

partitieloze USB... geeft dan in andere distro's altijd het zelfde
resultaat.

> Denk dat Daniel, helaas, gelijk gaat krijgen en het enigste waar het
> mogelijk op fout is gegaan is dat ik met rsync bezig was om een backup
> naar deze USB-stick te maken waarbij het systeem even later in Suspend
> Mode is geplaatst niet rekening houdende dat rsync nog bezig was.

een schrijffout in relatie tot rsync is dan wel een logische verklaring.
zou ook een typo van jezelf of uit een scriptje kunnen zijn. ik heb
daarmee ook wel eens een totale backup gemaakt in /mnt terwijl daar geen
externe schijf aan was gekoppeld. heb ook wel eens iets weggeschreven
naar een /dev/sdb zonder naar de partitie te verwijzen en dat loopt dan
inderdaad slecht af.

daarom is een (1) backup geen backup.

of het overgaan naar suspend mode kan terwijl er nog een proces draait
weet ik niet.

in ieder geval zou ik die USB nog niet opgeven, je zou er in ieder geval
een nieuwe partitie op kunnen zetten.

//meine