[linux] SSD's - Suspend Mode, Power Reset/Failure

lnx lnx op kpnmail.nl
Ma Okt 22 13:00:10 CEST 2018

On 22/10/18 09:01, Paul Slootman wrote:

[...]

> Een interessanter vraag is of een device nog actief naar geschreven
> wordt als het systeem naar suspend mode gaat, immers het wegschrijven
> van data naar devices is een taak van de kernel, ook al is dat in
> opdracht van een proces. Maar ook hier zal het suspendeer systeem
> maatregelen nemen.

Wat opvalt bij Suspend Mode is dat dit heel snel gaat ( < 2 sec) dat ik
vaak bij mijn eigen denk: "Zou ie nu al klaar zijn c.q. als dat maar
goed gaat!"

[...]

> Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Statisch elektriciteit?

Het zal wel een samenloop van omstandigheden zijn i.c.m. toeval en als
gevolg hiervan een verkeerde aanname. Inderdaad gewoon pech gehad.

[...]

> Met een Samsung hoef je je i.i.g. geen zorgen te maken.

Wat ik er verder over gelezen heb is dat die fabrikanten van SSD's ook
niet stil zitten middels het gebruik van SC's (Super Capacitors), firm-
ware die hier op ingericht is etc.

> Die heb ik o.a. ook in mijn satelliet ontvanger, en die heeft al een
> paar stroomstoringen en nog meer hangers (waarbij de stroom
> uitgeschakeld moest worden) overleefd. Ik denk ook dat die gemiddeld per
> dag met 4GB beschreven wordt, al een aantal jaren lang; geen probleem.

Die hangers is meer, tenminste bij mij, een probleem van Canal Digitaal
als ze weer met die codering (Seca-3) aan het experimenteren zijn om op
een zogenaamde geruisloze manier van "wij weten van niets" de niet-ge-
certificeerde satelliet-ontvangers eruit proberen te knikkeren maar dit
is een probleem wat niet op deze lijst thuis hoort :-(

> Ook in mijn laptop die ik eigenlijk alleen maar suspend en hibernate
> gaat het al tijden goed.

Dank en weet voldoende!

Fred